Forskere vil redde koralrev med legoklodser

Legoklodser bliver i Singapore brugt til andet end at lege med. Forskere undersøger i øjeblikket, om de velkendte klodser kan bruges til at redde verdens udsatte koralrev. Se hvordan i BBC's videoreportage, hvor de besøger Jani Tanzil på St. John’s Island National Marine Laboratory. (Video: BBC News)

27 oktober 2021

Singapores koralrev huser en tredjedel af verdens diversitet af koralarter - en enorm mængde for et så lille land. Desværre er koralrevene i flere årtier blevet svagere og svagere på grund af forurening, og fordi mennesker indtager områder, hvor der er koraller.

Nu er der dog taget en ny metode i brug, der måske kan være med til at redde de smukke undervandslandskaber.

Forskere i Singapore er ved at undersøge, om man kan bruge legoklodser til at redde koralrev. Det er første gang nogensinde, at man forsøger at bruge Lego på den måde.

Det skriver BBC.

Forskerne starter med at tage løse stykker af koraller fra revene, som så bliver brækket i mindre stykker og derefter sat fast på legoklodser. De små stykker kan så med tiden vokse og potentielt blive til større kolonier.

Valget af legoklodser skyldes ifølge en af forskerne Jani Tanzil, der er seniorforsker i Computational Science på St. John’s Island National Marine Laboratory, at klodserne er modulære - de kan sammensættes og fraskilles, som det passer én, hvis det er nødvendigt - og de er dermed nemme at skalere op og ned.

»Hvis vi har behov for at arbejde med større stykker koraller, kan vi bare bygge fundamentet større med flere legoklodser. Hvis vi vil arbejde med mindre koraller, kan vi bruge en mindre legoklods,« siger Jani Tanzil.

Det hele foregår ved et vertikalt princip - det vil sige, at korallerne hænger i snore, som er inde i nogle akvarier.

At gro koraller på en vertikal måde er ikke en nyopfunden metode, men ifølge Jani Tanzil fungerer metoden endnu bedre, når man bruger legoklodser, fordi det gør det nemmere at sammensætte korallerne på en snor, så de bruger så lidt plads som muligt.

Korallerne på legoklodserne er indtil videre kun en del af eksperimenter foretaget på St. John’s Island National Marine Lab, men håbet er, at forskerne en dag har groet så mange koraller, at de kan blive sat ud i havet igen.