Forskere undrer sig: Jupiter er varmere end den burde være
Jupiter

Nyt studie giver svaret på, hvorfor Jupiter er så varm. (Foto: Shutterstock)

02 august 2016

Planeten Jupiters atmosfære er brændende varm med dens mindst 1.300 grader, og årsagen har i mange år været et uløst mysterie for forskerne. For de høje temperaturer burde slet ikke kunne opstå alene ved hjælp af Solens opvarmning.

Nu er en gruppe, med postdoc James O'Donoghue fra Boston Universitet i spidsen, imidlertid kommet nærmere et svar på fænomenet, som han kalder:

»Nutidens energikrise, fordi det er et uløst mysterie siden 1970'erne.«

Det skriver National Geographic på baggrund af et studie i Nature.com

billede_jupiter

På billedet ses den røde plet som er det varmeste punkt på planeten. Her raser tordenstorme konstant og skaber den ekstreme varme, viser nyt studie. Det løser dog ikke hele mysteriet, som forskerne stadig arbejder på. (Foto: NASA)

Jupiters temperatur er højere end kogende lava, og det varmeste sted er centreret omkring planetens røde punkt lige til højre under midten, som man kan se på fotografiet.

Det røde punkt er hvirvlende tordenstorme, som ligner en plet når man ser på planeten udefra.

Temperaturen burde ved solens varme alene kunne blive 26 grader, men James O'Donoghues forskergruppe forklarer de mangedoblede temperaturer, med tordenstorme, som skaber vibrationer i gaslaget omkring planeten, som en slags lydbølger.

Lydbølgerne genererer så energi og dermed varme.

Varmen opstår på den måde som et hotspot omkring stormen i det røde punkt på planeten, hvor de vilde storme konstant skaber energi. Et hotspot betyder altså det sted, hvor varmen er højst.

Undersøgelsen er et skridt på vejen til at løse mysteriet, men der er stadig et stykke vej endnu.

Eksempelvis tvivler forskningsgruppen på, at hotspottet i sig selv kan give Jupiter dens ekstremt høje grundtemperatur, og de vil derfor forske videre til alle sten på planeten er vendt.