Forskere står overfor kæmpe opgave: Vil lave en liste med alle Jordens arter
diversitet dyreliv arter stamtræ alle dyr i verden

Australske forskere ønsker at lave en liste over alle dyr i verden. De har opstillet 10 videnskabelige kriterier for, hvordan det skal gøres. (Foto: Shutterstock)

10 juli 2020

Dyrelivet på Jorden er presset af os mennesker.

Derfor kan en udførlig, videnskabelig korrekt liste over små som store af klodens væsner være et brugbart værktøj for regeringer, NGO’er eller forskere, når biodiversitet skal studeres, mener australske forskere fra Charles Darwin University.

I dag findes der ikke en sådan liste, men i stedet flere, mangelfulde og konkurrerende bud, som forskerne bruger.

Derfor vil biologer fra Charles Darwin Univeristy i Australien nu være bannerførere for, at alt livet på vores blå planet bliver kortlagt, skriver ScienceAlert.

I en konstruktiv serie undersøger Videnskab.dk, hvordan mennesket kan redde verden.

Du kan debattere løsninger og både få og give gode råd i vores Facebook-gruppe Red Verden.

Det er en større og mere kompleks opgave end som så – selvom den i forvejen virker ret uoverskuelig.

Forskerne må nemlig opstille meget tydelige, videnskabelige kriterier for, hvordan man udformer sådan en liste.

De australske forskere har derfor i tidsskriftet PLOS Biology opstillet sådanne 10 kriterier for, hvordan stamtræet for alt liv på Jorden skal tilrettelægges, skriver ScienceAlert.

Listen må:

• Være baseret på videnskabelig metode (du kan blive klogere på, hvad det vil sige, i artiklen Ikke al forskning giver lige meget evidens: Lær at skelne)
  • Støtte det videnskabelige samfunds behov
  • Være defineret af et gennemsigtighedsprincip
  • Holdes adskilt fra beslutninger om taksonomi (hierarkisk inddeling, red.)
  • Sammensat på sådan en måde, at den ikke begrænser akademisk frihed
  • Sigte efter så meget taksonomisk konsistens som muligt
  • Sikre, at tidligere versioner af listen gemmes
  • Være skabt af anerkendte og kvalificerede bidragsydere
  • Have bidrag, der kan spores tilbage til deres oprindelige kilde
  • og til sidst både forholde sig til global diversitet og lokale forhold på samme tid

Forskerne ved godt, at deres nye guidelines vil skabe videnskabelig debat om den svære kunst at kategorisere klodens millioner af arter.

Grunden til, at det er vigtigt, at dyre- og plantelivet figurer på en liste, er ifølge forskerne, at det skaber opmærksomhed: Står man på listen, er man med i regnskabet. Gør man ikke, risikerer man at blive glemt, siger de til ScienceAlert.

»At skabe en enkelt fælles liste over arterne vil ikke bremse masseuddøen,« siger en miljøforsker bag studiet, Stephen Garnett fra Charles Darwin University, til Sciencealert.

»Men det er et stort skridt i retning af at overvåge og konservere hele denne verdens arter, store såvel som små, for denne og fremtidige generationer.«