Forskere opdager atmosfære på jordlignende planet for første gang
Kilde:
07 april 2017

Et internationalt hold af forskere har holdt godt øje med planeten GJ 1132b, siden den blev opdaget i år 2015. Den ligner nemlig Jorden, og nu viser det sig også, at den har en atmosfære. Det er første gang, man finder en atmosfære på en jordlignende planet, skriver bbc.com.

Gliese 1132b, som er planetens fulde navn, er 1,4 gange større end Jorden, og den befinder sig 39 lysår fra os.

Nye observationer tyder på, at planeten er dækket af et tykt lag af enten vand, metan – eller en blanding af de to. Det skriver forskere i et nyt studie, som netop er blevet publiceret i tidsskriftet Astronomical Journal.

Hvilken atmosfære der er på planeten, kan være afgørende for, om der kan findes liv. Det er dog højst usandsynligt på GJ 1132b, da den ifølge studiet har en overfladetemperatur på 320 grader celsius.

»Så vidt jeg ved, så er den varmeste temperatur, som liv kan overleve på Jorden, 120 grader celsius. Og det er langt koldere end på denne planet,« siger astrofysiker John Southworth fra Keele University, der er hovedforfatter på studiet, til bbc.com.

GJ 1132b er nogenlunde samme størrelse, som Jorden. Dens stjerne er dog svagere, koldere og langt mindre end vores Sol.

Ved hjælp af teleskopet European Southern Observatory, der ligger i Chile, kunne forskerne undersøge planeten ved at kigge på, hvordan den blokerede lyset fra sin stjerne.

Men forskellige molekyler i planetens atmosfære, hvis den altså har én, absorberer lyset på forskellige måder, og det giver forskerne en mulighed for at lede efter kemiske signaturer, når planeten passerer sin stjerne.

Observationerne af GJ 1132b tyder på, at den har en tyk atmosfære, der enten består af damp eller metan.

»En mulighed er, at det er en 'vandverden'’ med en atmosfære af varm damp,« siger John Southworth til bbc.com.