Forskere opdager alge med tre køn

Algen Pleodorina starrii lever i kolonier af han- og hunkønnede celler, men et tredje køn kan formere sig med begge. (Foto: Kohei Takahashi)

15 juli 2021

En grønalge fra Sagami-floden nær Tokyo har overrasket forskere, ved at have et unikt tredje køn, hvis lige ikke er set blandt alger eller svampe før.

Algen Pleodorina starrii har nemlig et tredje, biseksuelt køn, som forskerne kalder det, med både mandlige og kvindelige forplantningsceller.

Det skriver University of Tokyo i en pressemeddelelse.

Alger er ikke en særligt hjælpsom videnskabelig klassifikation, men er en utrolig divers gruppe af livsformer, som blandt andet tæller alt fra visse typer tang (kelp) til encellede organismer, og som har mange særegne måder at formere sig.

Alligevel er P. starrii indtil videre unik blandt de kendte algearter, som generelt formerer sig både aseksuelt (alene) og seksuelt (med en partner), alt efter deres livsstadie.

Ligesom andre alger danner han- og hunkønsalgerne hos P. starrii kolonier, hvor alle er af samme køn. De mandlige forplantningsceller bliver så sendt ud i verden i små spermbundter for at finde hunkønskolonier, som de kan sætte sig fast på.

Da det biseksuelle køn har både mandlige og kvindelige forplantningsceller, kan disse alger parre sig med både han- og hunkønnede alger og andre biseksuelle alger.

Forskerne håber, at P. starrii kan hjælpe os med at forstå, hvordan køn i organismer oprindeligt er opstået og har udviklet sig igennem evolutionen.

De mener, at det biseksuelle køn måske repræsenterer en slags mellemstadie mellem den enkeltkønnede og tokønnede formering.

Forskerne beskriver algen i et studie i tidsskriftet Evolution.