Forskere laver stærk cementblanding med rejeskaller
rejeskaller

Rejeskaller skal måske fremover ikke ende i skraldespanden. Det kan nemlig forarbejdes til små nanokrystaller og -fibre, der kan bruges til at styrke cement. (Foto: Shutterstock)

09 august 2022

Nanopartikler fra rejeskaller blandet med cement har vist sig at være en god kombination. Det fandt forskere fra Washington State University ud af i et forsøg på at skabe en mere klimavenlig og samtidig stærk cementblanding.

I studiet, der blev publiceret i tidsskriftet Cement and Concrete Composites, fremgår det, at opdagelsen både nedsætter klimaaftrykket fra cementproduktionen, samtidig med at det reducerer mængden af mad fra havet, der ender som affald.

Det skriver Washington State University i en pressemeddelelse.

Det lykkedes ikke forskerne at lave den stærke og klimavenlige cementblanding ved bare at blande rejeskaller med cement. De skulle først udvinde et stof fra rejeskallerne, der hedder kitin, som er den næstmest almindelige biopolymer i naturen.

Det lykkedes forskerne at lave nanokrystaller og nanofibre af det kitin, de udvandt fra rejeskallerne, og det var netop de her bittesmå stykker kitin, som de blandede i cementen.

Resultatet var, at materialet blev op til 40 procent stærkere, samtidig med at det tog over en time længere for cementen at størkne.

Det sidste kan være en fordel, hvis man for eksempel skal transportere cementen langt, eller hvis man arbejder med cement i varmt vejr.

polymerer

Et polymer er ifølge Den Store Danske et stof, der består af molekyler, som er opbygget af et stort antal gentagelser af en eller flere typer atomer eller atomgrupper. Biopolymer er naturlige polymerer, der er lavet af levende organismer. (Foto: Shutterstock)

Beton er det materiale, der bliver brugt allermest af på Jorden udover vand, men produktionen er samtidig også en stor klimasynder. Når man skal lave cement kræver det blandt andet fossile brændstoffer for at nå de høje temperaturer på 1.500 grader celsius.

Cementproduktionen står derfor for 15 procent af industriens energiforbrug og omkring fem procent af verdens samlede udledning af drivhusgasser.

Forskerne peger også på det faktum, at beton ofte skal repareres. Derfor vil et stærkere materiale kunne hjælpe klimaet.

Spild af mad fra havet er desuden også et væsentligt problem for fiskeindustrien. På verdensplan bliver der smidt 2,3 til 3,6 millioner tons havdyrsaffald ud om året, og det kan ifølge forskerne altså bruges til at lave stærkere cement.