Forskere jubler over yderst sjældent fund af dinosaur på en rede med æg, hvor man kan se fostrene
Dinosaur Æg Rede

Et hold af palæontologer er stødt på et ekstremt sjældent fossil i form af en oviraptorrede. I fossilet kan man se, hvordan dinosauren rugede på sine æg og beskyttede dem til sin død. (Illustration: Zhao Chuang, PNSO).

15 marts 2021

»Denne type opdagelse er den sjældneste af de sjældne fund inden for dinosaurer«.

Sådan siger palæontologen Matt Lamanna fra Carnegie Museum of Natural History i Pennsylvania i USA i en pressemeddelelse.

Der er tale om opdagelsen af et 70 millioner år gammelt fossil af en dinosaur-rede, der er blevet fundet ved Nanxiong Formation i Ganzhou i det sydlige Kina.

Regionen er kendt for at have flest velbevarede fossile æg fra dinosaurer i hele verden, men ifølge forskerne er dette fund helt særligt.

Dinosaur Æg Rede

Det 70 millioner år gamle fossil viser tydeligt skelettet fra den fuldvoksne oviraptor og flere af æggene. (Foto: Shundong Bi, Indiana University of Pennsylvania).

Fossilet består af mindst otte æg og en mellemstor dinosaur kaldt en oviraptor, der ligger tæt forbundet med æggene.

I fossilet kan man se skelettet fra oviraptoren, der viser, at dinosauren har beskyttet sine æg til det sidste.

Man har tidligere fundet fossiler med oviraptorerreder, men det helt unikke i dette tilfælde er, at man stadig kan se fostrene i mindst syv af æggene.

Opdagelsen bekræfter forskerne i, at denne type dinosaur rugede på sine æg og beskyttede dem i en betydelig periode, hvilket man ikke har kunnet bevise før nu.

Faktisk er det sandsynligt, at et af æggene var på nippet til at klække, da fosteret i ægget ifølge forskerne har et komplet skelet.

»I dette nye fossil, var babyerne næsten klar til at klække, hvilket fortæller os, at oviraptoren uden tvivl rugede æggene i sin rede i et godt stykke tid,« forklarer Matt Lamanna i pressemeddelelsen.

Dinosaur Æg Rede

På tegningen kan man se en rekonstruktion af oviraptorens skelet. De fremhævede, hvide knogler er dem, der kan ses i det fundne fossil. (Illustration: Andrew McAfee, Carnegie Museum of Natural History).

Forskerne ved endnu ikke om oviraptoren er han- eller hunkøn, men man vil i de kommende år se nærmere på fossilet for at lære flere af dets hemmeligheder.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Science Bulletin.