Forskere har undersøgt stjernestøv fra 4,5 milliarder år gammel asteroide
Ryugu Hayabusa asteroide japansk rumsonde dommedag masseuddøen

Den japanske rumsonde Hayabusa har 26. juni 2018 taget dette billede af nærjordsasteroiden Ryugu. Denne næsten en kilometer store asteroide har en bane, der krydser Jordens, og er noget af det tætteste, vi kommer på en 'dommedagsasteroide'. (Foto: Japan Aerospace Exploration Agency/University of Tokyo)

21 december 2021

For godt et år siden landede den japanske Hayabusa2-rumsonde i den australske ørken med en lille beholder af kulsort, sandet støv fra den fjerne asteroide Ryugu ombord.

Nu har franske og japanske forskere foretaget de første analyser af støvet, og i to studier, der er blevet publiceret i denne uge, afslører de blandt andet, at støvet fra asteroiden viser sig at være noget af det mest primitive materiale, der overhovedet eksisterer i vores solsystem.

Det skriver ScienceAlert på baggrund af de nye studier, der begge er publiceret i tidsskriftet Nature Astronomy - det ene her og det andet her

»De returnerede prøver ser ud til at være blandt de mest oprindelige materialer, der er tilgængelige i vores laboratorier,« lyder det blandt andet i studiet fra det ene af forskerholdene, ifølge ScienceAlert.

Prøverne fra Ryugu, der består af 5,4 gram støv, kan ifølge mediet vise sig at være et af de bedste værktøjer til dato, når det kommer til at forstå sammensætning af støv, der stammer fra dengang, hvor objekter i det indre solsystem smeltede sammen.

De skal ses i forlængelse af, at Ryugu-asteroiden mere eller mindre har set ud, som den gør, lige siden Solsystemet blev dannet for 4,5 milliarder år siden.

Ifølge ScienceAlert finder de japanske forskere i det første af de to studier, at asteroiden er »ekstremt« mørk, og den viser sig at reflektere kun 2 procent af den solstråling, den rammes af. Hertil finder forskerne også, at Ryugu er meget porøs.

I det andet studie har franske forskere undersøgt selve sammensætningen af støvet. Og her har man fundet, at asteroiden blandt andet ser ud til at bestå af ler-agtige mineraler samt mineraler som karbonater og jern.

Ifølge ScienceAlert er begge studier enige om, at Ryugu har fællestræk med den type af meteorer, der kategoriseres som ‘CI kulkondrit’. Det betyder med andre ord, at den er kulstofholdig og er den mest primitive af alle kendte rumbjergarter.

Med støv fra asteroiden Ryugu er det første gang, forskere for alvor har kunnet dykke ned i analyser af de fjerne objekter. Ved en tidlligere mission til asteroiden Itokawa slog teknikken fejl på en sonde, og kun en meget lille mængde af støv nåede med tilbage til Jorden, da sonden langt om længe landede i 2010.

Flere og mere dybdegående analyser af støvet fra Ryugu skal på sigt give mere viden om, hvordan Solsystemet så ud, da det blev formet, lyder det fra forskerne bag, ifølge ScienceAlert.

rf