Forskere har skabt en ny form for DNA: Her er de vilde muligheder for fremtiden
Det genetiske alfabet er blevet udvidet med to nye bogstaver.

Det har taget Floyd E. Romesberg 15 år at finde det nye basepar, der ifølge ham kan give fantastiske muligheder inden for sygdomsbekæmpelse. (Video: TED Talk)

Måske ved du, at al DNA består af de fire genetiske bogstaver G, C, A og T, der udgør baseparrene A-T og G-C.

Det er de fire genetiske bogstaver, der udgør alle former for levende liv, som vi kender det. Fra din mor og far til din hund og til de mikroskopiske bakterier på din ostemad.

Men det kan ændre sig, hvis det står til Floyd E. Romesberg, der er kemiker og biolog på Scripps Research Institute i USA.

»Tænk hvis det genetiske alfabet havde flere bogstaver? Ville liv med flere bogstaver være i stand til at fortælle andre historier, måske nogle endnu mere interessante?« spørger han i denne TED Talk fra 2018, hvor han præsenterer en helt ny type DNA.

LÆS OGSÅ: Genet: En idé, der forandrer, hvad det vil sige at være menneske

TED Talks på ForskerZonen
  • ForskerZonen håndplukker TED Talks, der er små videoer, hvor forskere spreder deres viden og ideer til, hvordan vi løser forskellige problemer i verden.
  • TED Talks-videoerne er som regel under 18 minutter, og organisationen er nonprofit.

Hils på X og Y

Floyd E. Romesberg er nemlig lykkedes med at skabe en semisyntetisk bakterie, der består af DNA med seks genetiske bogstaver.

Udover A-T og G-C er han lykkedes med at inkorporere et basepar, som han har døbt X-Y.

Det tog 15 år bare at finde det nye basepar, der passede sammen, fortæller Floyd E. Romesberg.

»Det næste vi skulle gøre var at finde en måde, at få X og Y ind i nogle celler, og her fandt vi ud af, at et særligt protein, der gør noget lignende med alger, kunne bruges i vores bakterier,« forklarer biokemikeren.

»Det sidste vi skulle gøre, efter X og Y var tilføjet, var, at få cellerne til at vokse og dele sig samtidig med, de holdt fast i X og Y i DNA’et,« tilføjer han.