Nyt billigt apparat kan skabe energi fra lette briser
forsker demonstrerer vindenergiapparat

En af forskerne bag projektet Yang Yaowen demonstrerer, hvordan deres apparat genererer og lagrer elektricitet, når vindtunnelen på billedet simulerer en mild brise. (Foto: Nanyang Technological University)

10 oktober 2022

I Danmark fungerer vindmøller godt, fordi vi har gode forhold med kraftig og rimelig konstant blæst. Men tænk, hvis vindmøller kunne udvinde energi fra selv de mindste briser.

Et nyt apparat, der er opfundet af forskere fra Nanyang Technological University, kan vise sig at være nøglen til at få elektricitet ud af vindhastigheder på bare to meter i sekundet.

Ifølge forskernes studie, der er blevet publiceret i tidsskriftet Mechanical Systems and Signal Processing, kan maskinen producere nok strøm til LED-lys. Og så er det tilmed et meget billigt apparat.

Det skriver Nanyang Technological University i en pressemeddelelse.

Forskerne bag projektet forsøgte at skabe et alternativ til mindre lithium-ion-batterier med deres apparat, der ikke bruger tungmetaller og ikke indebærer en risiko for miljøet.

Det understreger professor Yang Yaowen, der er hovedforfatter på studiet.

»Målet med vores forskning er at løse problemet med manglen på mindre energiapparater, som har mere specifikke funktioner, såsom at give strøm til mindre sensorer og andre elektroniske enheder,« siger Yang Yaowen, der er professor og bygningsingeniør, i pressemeddelelsen.

Maskinen, der ikke er mere end 20 centimeter lang, fungerer ved, at en mild brise kommer ind i en åbning. Brisen får maskinen til at vibrere, og det får en plade til at bevæge sig frem og tilbage.

Elektriciteten opstår altså, når en ladning fra bevægelsen går fra en plade med aluminiumsfolie til en plade med kobberfolie.

Forskerne bag projektet mener, at deres opfindelse blandt andet er ideelt til sensorer, der sidder på broer, skyskrabere og andre større strukturer, og som skal monitorere bygningernes tilstand.

Planen er blandt andet derfor, at den skal sidde på bygninger uden batterier eller anden strømtilførsel og holde sig selv kørende.