Forskere har opdaget et dyr, der kan overleve helt uden ilt
Bakterie overlever uden ilt

Fluorescerende farve oplyser den nyfundne mystiske organisme, der kan overleve uden ilt. (Foto: Stephen Douglas Atkinson)

26 februar 2020

Ilt betragtes normalt som et grundlæggende livsvilkår for flercellede dyr, men det kan en ny opdagelse nu lave om på, skriver New Scientist.

Forskere har fundet en lakseparasit ved navn ’Henneguya salminicola’, der kan holde kroppen i gang helt uden det for andre organismer livsvigtige molekyle.

»Den har mistet evnen til at indånde ilt,« siger Dorothee Huchon, evolutionsbiolog ved Department of Zoology på Tel Aviv University og medforfatter på det nye studie, til New Scientist.

Hvordan lakseparasitten får energi uden ilt, forbliver et mysterium, men den stjæler formodentlig energi fra de værtslaks, den snylter på, mener Dorothee Huchon.

Her kan du se, hvordan organismen, der kan overleve uden ilt, bevæger sig under mikroskopet. (Video: LiveScience)

Da forskerne først sekventerede parasittens DNA, troede de, at der var tale om en fejl.

Normalt bruger planter og dyr ilt til at producere adenosintrifosfat (ATP), et brændstof, som leverer energi til kroppens celler. ATP-produktionen foregår i mitokondrierne, som er bittesmå kraftværker inde i cellerne.

Men DNA-sekventeringen af parasitten viste ingen mitokondrie-DNA.

Yderligere studier bekræftede, at parasitten har cellestrukturer, der ligner mitokondrier. Men de mitokondrie-lignende strukturer kan ikke producere de enzymer, der er nødvendige for at kunne bruge ilt til at producere ATP.

Selvom der tidligere er blevet opdaget enkelte dyregrupper, der tyder på heller ikke at have mitokondrier, er det ikke blevet endeligt bekræftet via DNA-sekventering.

»Der er masser (af flercellede organismer, red.), der kan klare sig uden ilt i en længere periode, men ingen, der kan komme igennem en hel livscyklus uden,« siger Nick Lane, professor i evolutionær biokemi ved Genetics, Evolution and Environment ved University College London, til New Scientist.