Forskere finder tegn på 'spøgelsespopulation' af fortidsmennesker
DNA

En uddød menneskeart har efterladt sig spor i nulevende afrikaneres DNA. (Foto: Shutterstuck)

Kilde:
15 februar 2020

En ’spøgelsespopulation’.

Det er, hvordan forskere omtaler en hidtil ukendt og uddød menneskerart, der ifølge forskerne har parret sig med vores art for mange tusinder år siden i Afrika.

Det skriver The Guardian.

Det nye studie, der er udgivet i tidsskriftet Science Advances, antyder, at nutidens vestafrikanere kan spore mellem 2 og 19 procent af deres genetiske ophav til en uddød menneskeart.

Sriram Sankararaman, der er professor i genetik og datalogi ved University of California, kalder det nye studie utrolig spændende, fordi det »åbner et vindue, der viser, meget mere om vores forfædre, end vi ved på nuværende tidspunkt,« forklarer hovedforfatteren til The Guardian.

Forskeren vil imidlertid ikke spekulere for meget i, hvordan den såkaldte spøgelsespopulation kan have taget sig ud.

»Det er ikke meget, vi ved om, hvordan den afrikanske population kan have set ud. Det er fristende at spekulere, men jeg må sige, at det er for tidligt. Vi har ikke opdaget nok fossiler rundt i Afrika endnu til at kunne sige noget sikkert,« forklarer Sriram Sankararaman til The Guardian.

I forbindelse med studiet har forskerne undersøgt data fra genomet fra flere hundrede vestafrikanere.

Efterfølgende er det blevet sammenlignet med genomerne for neandertalerne og denisovanerne.

»Vi anslår, at arterne krydsedes for omkring 43.000 år siden, dog med en vis usikkerhed«, siger Sriram Sankararaman ifølge Politiken.

Til The Guardian udtaler forskerne, at intet endnu er definitivt, men at spøgelsesbestanden formentlig splittede sig fra forfædrene til neandertalere og moderne mennesker for mellem 360.000 og 1 millioner år siden.