Forskere finder ny viden om mystisk massegrav med gigantiske dovendyr på størrelse med elefanter
gigantisk dovendyr jordgående forhistorisk istid

Det forhistoriske dovendyr var planteæder, kunne gå på to ben og kunne bevæge sig med en hastighed, man langtfra kunne betegne som 'doven'. (Foto: Kamraman / CC 2.5)

01 maj 2020

For omkring 20.000 år siden døde 22 gigantiske dovendyr (Eremotherium), nogle på størrelse med elefanter, det samme sted på Santa Elena-halvøen i Ecuador.

Hvorfor har man fundet så mange af de forhistoriske dyr det samme sted? Og hvad slog dem ihjel?

Det har forskere fra blandt andet La Brea Tar Pits Museum nu et bud på. Det skriver Gizmodo.

Studiet er udgivet i tidsskriftet Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology.

Blandt de store knogler fandt forskerne nemlig også fossiler fra bittesmå planter og kviste, der var mindre end afstanden mellem dovendyrenes tænder.

Det tyder ifølge forskerne på, at dyrene har været helt omgivet af deres afføring, da de døde, skriver Gizmodo.

Denne indsigt fik forskerne til at tænke på et tidligere studie fra 1970'erne af 140 flodheste, der i en tørkeperiode i Afrika havde samlet sig omkring et vandhul.

Vandet blev gradvis forurenet af en ophobning af afføring langs vandbredden og sidenhen også døde flodheste.

Til sidst havde kun 40 ud af 140 flodheste overlevet.

Måske er det altså klamt drikkevand, der har fået bugt med de monstrøse, forhistoriske dyr, skriver Gizmodo.

Fundet har givet forskerne ny viden om de store dyrs adfærd. Femten af dem var voksne, mens resten var unger. Enkelte så små, at de har været nyfødte eller i et sent forsterstadie.

Det fandt forskerne ifølge Gizmodo særligt interessant, fordi det tyder på, at dovendyret både har levet i grupper og haft yngelpleje.

»Mange dyr fra Istiden i Amerika har levende modstykker – heste, løver, ulve, elefanter,«  siger studiets hovedforfatter og leder ved udgravningsstedet La Brea Tar Pits Museum, Emily Lindsey til Gizmodo.

»Men der er ingenting i verden i dag, der er bare en smule som det gigantiske dovendyr.«