Forskere finder ny koloni af blåhvaler ved hjælp af atombombe-detektorer
Pygmæ-blåhval

Den nyopdagne flok er af arten pygmæ-blåhval, som er de mindste medlemmer af blåhvalefamilien. De kan 'kun' blive 24 meter lange. (Foto: Shutterstock)

09 juni 2021

Selvom blåhvalen er det største pattedyr på Jorden, er de også nogle af de sværeste dyr at finde, fordi de er sjældne og lever tilbagetrukket.

Ikke desto mindre er det lykkedes et forskerhold at finde en ny population af pygmæ-blåhvaler i Det Indiske Ocean, skriver University of New South Wales i en pressemeddelelse

Forskerne ved ikke, hvor mange hvaler der er. De har kun hørt hvalernes kald, og det skyldes, at opdagelsen er blevet gjort ved hjælp af data fra Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization – en organisation, der overvåger internationale prøvesprængninger af atomvåben.

»Jeg synes, det er ret fedt, at det system, der holder verden i sikkerhed fra atombomber, lader os finde nye hvalpopulationer, hvilket på lang sigt kan hjælpe os med at studere marinemiljøets sundhed,« siger studiets førsteforfatter Tracey Rogers, professor ved School of Biological, Earth and Environmental Science ved University of New South Wales i Sydney, i pressemeddelelsen.

Da forskerne studerede data fra bombemonitoreringsprogrammet, fandt de et usædvanligt stærkt signal: en hvalsang, der tidligere var blevet identificeret, men som forskerne ikke vidste ret meget om.

Forskerne nærstuderede hvalsangens struktur, frekvens og tempo og kom frem til, at sangen må tilhøre en gruppe pygmæ-blåhvaler, som ikke tidligere er opdaget.

De har lavet et videnskabeligt studie på baggrund af fundet, og det er udgivet i tidsskriftet Scientific Reports