Forskere finder hemmelig undersøisk verden, der myldrer af liv

En undersøisk vulkansk bjergkæde rejser sig tre kilometer op fra havbunden øst for Tasmanien. (Illustration: CSIRO)

10 oktober 2018

Øst for Tasmanien gemmer der sig en undersøisk vulkansk bjergkæde, der myldrer med liv. Det fortæller forskere fra det australske forskningsinstitut CSIRO, skriver instituttet i en pressemeddelelse.

Forskerne var på ekspedition med skibet Investigator 400 kilometer øst for Tasmanien, da deres undersøiske kortlægninger pludselig afslørede en stribe af tre kilometer høje vulkaner under overfladen.

»Heldigvis for os og vores forskning havde vi parkeret lige ovenpå denne motorvej for havets liv!« siger Dr. Eric Woehler fra firmaet Birdlife Tasmania, der var med til at gøre opdagelsen ombord på Investigator, i pressemeddelelsen.

Her kan du tage en undersøisk 'flyvetur' igennem den nyopdagede bjergkæde. (Video: CSIRO)

De undersøiske vulkaner rejser sig tre kilometer op fra en dybde på fem kilometer under havets overflade.

Tilsammen danner de et spektakulært landskab, der kan være hjemsted for et væld af forskellige arter.

»Dybhavsbjergene er af varierende størrelse og form, nogle har spidse toppe og andre har flade plateauer, der myldrer med små kegleformede bakker, som er dannet af vulkansk aktivitet,« siger Eric Woehler i pressemeddelelsen.

Forskerne stødte på store grupper af hvaler og fugle, da de lå 'parkeret' over den vulkanske bjergkæde.

Forskerne gjorde den nye opdagelse ombord på forskningsskibet Investigator, der kan skanne havbunden. (Foto: CSIRO)

Det bekræfter hypotesen om, at bjergene er et vigtigt sted for havets liv.

»Det er tydeligt, at disse dybhavsbjerge er biologiske 'hotspots' (områder med stor aktivitet, red.), der understøtter liv, både direkte på dem, såvel som i havet ovenover,« siger Eric Woehler i pressemeddelelsen.

Ifølge forskerne kan det endda tænkes, at pukkelhvaler bruger bjergkæden som undersøiske vejvisere, når de migrerer.