Forskere finder 50 millioner år gammelt insekt-fossil med intakt penis
Insekt Fossil Velbevaret

Det nyopdagede 50 millioner år gammel insekt-fossil er blevet givet navnet Aphelicophontes danjuddi og er en del af arten af rovtæger (assasin bugs red). Fossilet er særdeles velbevaret. (Foto: Daniel Swanson /Courtesy Palaeontological Association).

25 januar 2021

Et lille insekt-fossil på størrelse med et riskorn er blevet fundet i Colorado i USA.

Udover at fossilet er 50 millioner år gammelt, er fundet også særligt, da insektet er særdeles velbevaret.

Helt unikt er det, at insektets kønsdele er nemme at se, hvilket gør det muligt for forskerne at bestemme dyrets placering på et stamtræ, fortæller Sam Heads, der er palæontolog ved Illinois Natural History Survey, som har været med til at lede studiet med sin kollega Daniel Swanson.

»Man kan sjældent se så fine strukturer på kønsdele. Normalt kan vi kun se detaljer som disse hos arter, der fortsat er i live i dag,« siger Daniel Swanson.

Fossilet blev oprindelig opdaget i 2006 og er en del af en nyopdaget art af insekter med det drabelige navn ’assasin bugs’ – på dansk kendt som rovtæger.

Forskere har gennem tiden funder 7.000 forskellige arter af rovtæger, men man har kun fundet omkring 50 fossiler, hvilket gør netop dette detaljerede fund endnu mere unikt.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Palentology.

Til dig, der ikke er vant til at kigge på insekters kønsdele, er her en kortlægning af insektet, hvor kønsdelene er det område, vi her har markeret med rødt (pygophore):

insekt penis

For at sammenligne størrelsen skal du holde øje med den mørke streg nede til venstre for insektet. Stregen repræsenterer 2 millimeter. (Illustration: Swanson et al.)