Forsker fra Københavns Universitet kortlægger kæmpeblækspruttens genom

Gode billeder af levende kæmpeblæksprutter er sjældne. Her er en illustration af, hvordan en kæmpeblæksprutte kan tage sig ud i levende live. (Foto: Shutterstock)

20 januar 2020

Kæmpeblæksprutten (Architeuthis dux) udgør et af havets store mysterier, og forskere verden over har fortsat mange uopklarede spørgsmål om det gigantiske havdyr.

Nu er vi måske kommet et skridt tættere på at forstå den nærmest sagnomspundne blæksprutte, der kan blive op til 13 meter lang.

I et nyt studie ledet af Københavns Universitet er det lykkedes forskere at gen-sekventere kæmpeblækspruttens fulde genom.

Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Det nye genom giver forskerne mulighed for at besvare en masse spørgsmål om kæmpeblæksprutten ved at sammenligne med genomer fra andre kendte blækspruttearter.

»De nye resultater kan muligvis besvare flere verserende spørgsmål om denne gådefulde arts evolution,« forklarer hovedfatteren på det nye studie, Rute da Fonseca, fra Center for Makroøkologi, Evolution og Klima ved Globe Institute på Københavns Universitet ifølge pressemeddelelsen.