Forhistorisk sø-'uhyre' var den fødte dræber
Sådan kan dræberbabyen have set ud med sin mor i baggrunden. Ungens størrelse i forhold til moderen er baseret på det mindste kendte eksemplar (1,8 cm) og det største kendte eksemplar (8 cm). (foto: Science China Press)

12 juni 2018

Et nyt fossilfund afslører, at et af verdens ældste rovdyr allerede var en effektiv dræbermaskine fra barnsben.

Det skriver Science China Press i en pressemeddelelse.

Fossilet stammer fra et forhistorisk rovdyr med det mundrette navn Lyrarapax unguispinus.

Udstyret med klosakse og en mund fuld af tandlignende takker var dyret urhavenes skræk for omkring 500 millioner år siden.

Rovdyret er et leddyr og tilhører en gruppe ved navn Radiodonta, som er latin for 'strålende tænder'. Dyrene er nogle af de ældste rovdyr, man kender til.

Med en længde på over 1 meter var det også nogle af de største dyr, der levede i Kambriumperioden for 485 til 541 millioner år siden.

Det nye fossil, der blev fundet i Yuanprovinsen i det sydlige Kina, er bare 18 millimeter langt.

Det gør det til det mindste eksemplar fra Radiodonta-gruppen, man kender til.

Forskerne bag fundet hæfter sig især ved en veludviklet krop dyrets unge alder taget i betragtning. Særligt de fuldt udviklede klosakse og munden tyder på, at rovdyret har været en effektiv dræbermaskiner, fra det var helt ungt.

Fundet kaster nyt lys på et vigtigt kapitel i evolutionshistorien. Forskere taler om en kambrisk ’eksplosion’, da nye dyrearter myldrede frem for godt en halv milliard år siden.

Ifølge en udbredt hypotese skabte rovdyr som l. unguispinus en form for våbenkapløb, der tvang byttedyr til at udvikle sig eller uddø.

Forskningsartiklen er udgivet i tidsskriftet National Science Review.

mdm