Første billede nogensinde af sort hul vinder videnskabens svar på Oscar-prisen
sort hul

Sådan ser det ud: Verdens første billede af et sort hul. Klik her for at zoome ind. (Foto: EHT)

06 september 2019

Du kan måske huske, at der for nogle måneder siden florerede billeder af en orangerød ring af ild nærmest overalt på internettet.

Nogle gav udtryk for, at det lignede Saurons øje fra trilogien Ringenes Herre.

Det var første gang, det lykkedes at fotografere et sort hul i rummet. Og det har nu kastet en fornem pris af sig til forskerholdet, som står bag.

Breakthrough Prize i fundamental fysik hedder den.

Det fremgår i en pressemeddelelse fra organisationen Breakthrough Prize, som ligger på dens hjemmeside.

Breakthrough Prize bliver ofte refereret til som videnskabens svar på Oscar-uddelingen.

Det er en anerkendt, amerikansk prisoverrækkelse, som hvert år nominerer og bedømmer de bedste og vigtigste videnskabelige projekter fra hele verden.

Det store forskerhold bag billedet af det sorte hul er på hele 347 personer, som skal dele prisen på 3 millioner dollar - cirka 8.600 dollar pr. person.

LÆS OGSÅ: Hvordan blev verdens første billede af et sort hul til? Få den fascinerende historie

Udover Breakthrough Prize i fundamental fysik, uddeler organisationen også samme pris i matematik og biovidenskab.

Breakthrough Prize i matematik går til et forskerteam, som har arbejdet med en teori i algebraisk geometri.

De undersøgte eksempelvis, hvad der vil ske, hvis en lysstråle lyser fra ét sted i et rum, som er fyldt med spejle. Vil lysstrålen så reflekteres rundt, til den til sidst lyser hele rummet op - eller vil nogle punkter forblive mørke.

Og prisen i biovidenskab går til en gruppe forskere, som har arbejdet med fedme og undersøgt det vægtregulerende hormon 'leptin'.

Hvis du vil læse mere om forskningsprojekterne, kan du gøre det her

Breakthrough Prize er grundlagt af internetmilliardæren Yuri Milner, og den bliver støttet af blandt andre Facebook-stifteren Mark Zuckerberg.

Det er ottende år, at prisen bliver uddelet.