Føj da! Fisk styres af parasit, der lever i dens øjne
Kilde:
05 maj 2017

En lille fyr, der sidder i sin kontrolkuppel på hovedet af en kæmpe og trykker på knapper for at styre kæmpens bevægelser, lyder måske mest som en Disney Pixar-film. Men der er faktisk ikke så langt fra animationsfilmens verden til virkeligheden.

Meget almindelige parasitter, der lever i øjenæblerne på fisk, kan nemlig styre fiskens bevægelser og kontrollere dens handlinger. Det skriver Newscientist.com

Faktisk kan parasitten ligefrem sørge for at få 'sin' fisk spist af en fugl, når den er klar til at bevæge sig videre fra fiskens øjne til fuglen.

Diplostomum pseudospathaceum er parasittens navn, og den starter og slutter faktisk sin livscyklus i fuglens fordøjelsessystem, hvor parasitterne parrer sig, så æggene kommer ud med fuglens afføring.

Her udklækker larverne i vandet, hvorefter de finder snegle, de kan vokse i, til de er klar til at begive sig ud for at finde fisk. Her trænger de gennem huden og kravler ind i øjet på fisken.

Når parasitterne er klar til at formere sig, sørger de for, at fisken svømmer op til overfladen og bliver spist af en fugl, så de kan formere sig i den og starte livscyklussen forfra.

Studiet er lavet på regnbueørred, og forskerne bag kunne se, at fiskene med parasitterne svømmede mere aktivt og tættere på overfladen, når parasitterne var velvoksne og klar til at formere sig. Begge bevægelsesmønstre gør det lettere for fugle at se fiskene.

De yngre parasitter er derimod »for unge og uskyldige til at smitte en ny vært,« som Mikhail Gopko forklarer til Newscientist.com. Han arbejder på Severtsov Institute of Ecology and Evolution i Moskva og er hovedforfatter på studiet.

I stedet er det de unge parasitters mål at beskytte den fisk, de bor i, og sørge for, at den ikke bliver fanget af en fugl, før de er klar til at formere sig.

Studiet er publiceret i Behavioral Ecology and Sociobiology.