Flere beviser peger på, at lydbølger bærer på en lille smule masse
Kilde:
07 marts 2019

Vi er vant til at tænke på lydbølger som usynlige vibrationer, der bevæger sig vægtløst gennem luften.

Altså uden at have noget stof i sig - det, fysikerne kalder for masse.

Nu har forskere imidlertid fundet yderligere bevis for, at lyd kan bære på en lille mængde masse, og at lyden tilmed producerer sine egne gravitationsfelter. Det skriver ScienceAlert.

LÆS OGSÅ: Lyd er at røre på afstand

Hvis du sparker til en bold, tilfører du bolden energi, og Einstein ville med sin relativitetsteori sige, at du derved også har bidraget med en lillebitte smule masse, fordi du fik bolden til at accelerere.

Siger vi nu, at bolden er en mikroskopisk partikel, og at sparket er en lydbølge, så kan man forestille sig den samme proces.

Alligevel har fysikere i årtier diskuteret, om den fremdrift i bølgen, der bringer partiklerne i bevægelse, går op med nettomængden af massen.

LÆS OGSÅ: Bliver lyden dobbelt så høj, når to råber på én gang?

Nu har fysiker Alberto Nicolis fra Columbia University sammen med kolleger fra University of Pennsylvania undersøgt, hvordan forskellige bølger både henfalder og spredes i flydende helium.

De har her vist, at:

• lydbølger kan generere en nulværdi for masse
  • de kan også 'flyde' langs gravitationsfelter på en måde, der beskrives som værende 'anti-gravity'

Yderligere forsøg har konkluderet, at lydbølger bærer på en masse, når de passerer almindelige væsker og faste stoffer - og at de skaber deres eget svage gravitationsfelt.