»Exceptionelt« fund: Ulveunge og rensdyrkalv fra istiden er stort set intakte
ulv ulveunge caribou istid fossiler

Ulveungen har både hoved og hale, og pels og hud er helt intakt. (Foto: Yukons regering)

Kilde:
17 september 2018

For to år tilbage stod et hold minearbejdere i Yukon-territoriet i det nordvestlige Canada pludselig ansigt til ansigt med en par dyreunger fra istiden:

En Caribou-rendsyrkalv, som er en nordamerikansk rensdyrtype, og en ulveunge.

Nu er de livagtige dyrefossiler ifølge The Guardian blevet undersøgt nærmere og så onsdag offentlighedens lys ved en præsentation i byen Dawson, Yukon.

»Disse fossiler får virkelig følelserne op i os, fordi de nærmest gør det muligt at have en 'ansigt-til-ansigt forbindelse' med dyr, der er flere titusind år gamle, men som til trods ser meget nyere ud,« siger Thomas Higham, der er professor ved School of Archaeology, University of Of Oxford, UK, til The Guardian.

Han har ikke været med til at analysere det nye fund, men bekræfter forskerne bag fundet i, at det er unikt.

ulv ulveunge carbou istid fossiler

Caribou-rensdyrkalven er delvist bevaret med hoved, torso og de to forreste ben. (Foto: Yukons regering)

Dyrene er ifølge forskernes kulstof-14-analyse 50.000 år gamle, men har - til trods for de mange års begravelse i permafrost - stadig både pels, hud og muskelvæv, hvilket er meget usædvanligt hos fossile dyrefund.

Ulvens hoved er meget velbevaret. (Foto: Yukons regering)

En anden udenforstående forsker er lige så bjergtaget af fundet:

»Ulveknogler fra istiden er relativt almindelige i Yukon-territoriet, men at et dyr er bevaret med hud og pels er helt exceptionelt - du har bare lyst til at række ud og ae den. Det er et glimt ind i istidens verden,« siger Elsa Panciroli, som er ph.d. ved School of Geosciences, University of Edinburgh, Skotland, til The Guardian.

Fundets forskerne vil nu arbejde videre med at DNA-teste de to dyr for at kunne bestemme, hvilke andre dyr de kan være i familie med.

naa