Evolutionen fortæller os, at vi muligvis er eneste intelligente liv i universet
Mange af Jordens arters afgørende adaptioner var unikke engangsbegivenheder og derfor højst usandsynlige.
Evolution univers mennesket udvikling komplekse celler dyr intelligent liv observerbare univers stjerner sol fotosyntese ilt fisk knogler sandsynlig usandsynlig begivenheder adaptioner liv

Er intelligens et sandsynligt resultat af naturlig udvælgelse eller et usandsynligt lykketræf? (Foto: Shutterstock)

Er vi alene i universet?

Det kommer an på, om intelligens er et sandsynligt resultat af naturlig udvælgelse eller et usandsynligt lykketræf.

Per definiton forekommer sandsynlige hændelser nemlig ofte, mens usandsynlige hændelser kun sker sjældent - eller kun én gang.

Vores evolutionære historie afslører, at mange afgørende adaptioner - ikke kun intelligens, men komplekse dyr, komplekse celler, fotosyntese og livet selv - var unikke engangsbegivenheder og derfor højst usandsynlige.

Vores evolution er lidt som at vinde i lotteriet - blot langt mere usandsynligt.

Antallet af planeter indikerer, at der er masser af liv derude

Universet er ubegribeligt stort. Mælkevejen er hjem for mere end 100 milliarder stjerner, og der er mere end 1 trillion galakser i det observerbare univers; den lillebitte brøkdel af universet, som vi kan se.

Selv om beboelige verdener er sjældne, indikerer antallet af planeter (der er mindst lige så mange planeter som stjerner - måske endda flere), at der er masser af liv derude.

Men hvor er de allesammen henne? Det er Fermis paradoks.

Universet er stort og gammelt med tid og plads til, at intelligens har kunnet udvikle sig, men alligevel har vi endnu ikke fundet evidens på intelligens i rummet.

Er det ganske enkelt usandsynligt, at intelligens udvikler sig?

Vi kan desværre ikke granske udenjordisk liv for at svare på dette spørgsmål, men vi kan granske Jordens historie, for at se om evolutionen gentager sig - eller om den ikke gør.

LÆS OGSÅ: Vi er så heldige, at vi lever i et univers, som er som skabt for os

Evolutionen gentager sig

Evolutionen gentager sig sometider; forskellige arter konvergerer, altså nærmer sig hinanden eller bevæger sig i samme retning, uafhængigt af hinanden med lignende resultater (konvergerende evolution er sammenlignelige træk eller udviklinger i arter, der ellers ikke er beslægtede, red.).

Hvis evolutionen ofte gentager sig selv, så er vores evolution muligvis sandsynlig - måske endda uundgåelig.

Klare eksempler på konvergerende evolution eksisterer.

Australiens uddøde tasmanske pungulv var et stort rovdyr, som havde en pung på maven som kænguruen, men som ellers mest lignede en ulv, på trods af at den udviklede sig fra en helt anden pattedyrsslægt. Der er også pungmuldvarper, pungmyreslugere og flyvepungegern.

Den tasmanske pungulv var et stort rovdyr, der levede i Australien. På engelsk kaldes dyret den tasmanske tiger, men pungulven var hverken kat eller hund; som mange australske dyr hørte den til pungdyrene, som kænguruen og vombatten. (Foto: Wikipedia)

Hele Australiens evolutionære historie - med pattedyr der diversificerer sig (ændrer sig) efter dinosaurernes uddøen - er bemærkelsesværdigt nok sammenlignelig med andre kontinenters.

Andre påfaldende eksempler på konvergerende evolution er delfiner og de uddøde iktyosaurer, der udviklede tilsvarende facon, så de let kunne glide igennem vandet.

Hvaløgler ichthyosaurer

Hvaløgler (ichthyosaurer, fiskeøgler eller iktyosaurer) er en gruppe uddøde euryapside-havkrybdyr, der tilhørte ordenen Ichthyosauria. Hvaløglerne var langstrakte og hydrodynamiske og havde samme kropsform som de fleste hajer og delfiner. (Illustration: Heinrich Harder/ CC0 1.0)

Andre markante tilfælde af konvergens inkluderer delfiner og uddøde ichthyosaurer, der udviklede lignende former for at glide gennem vandet, og fugle, flagermus og Pterosauria (flyveøgler), som gennem konvergerende evolution udviklede evnen til at flyve.