Et vandrende sort hul i Mælkevejen er muligvis observeret
sort hul vandrede NASA illustration

Hvis det ikke er et vandrende sort hul, kan det også være en neutronstjerne, lyder det fra astronomer. (Illustration: FECYT, IAC / NASA)

15 juni 2022

Tidligere på året observerede astronomer, hvad de umiddelbart mente kunne være et vandrende sort hul lige hér i vores egen galakse, Mælkevejen.

Nu har et separat forskerhold, ledet af forskere fra University of California, Berkeley, undersøgt fænomenet. Deres resultater bekræfter mange af de indledende observationer om, at der kan være tale om et sort hul, der svæver frit rundt i Mælkevejen.

Men de tilføjer en anden mulighed til ligningen: Måske er der ikke tale om et vandrende sort hul, men om en neutronstjerne.

Det skriver UC Berkeley i en pressemeddelelse.

Men hvordan undersøger man egentlig et sort hul eller for den sags skyld noget, man mistænker for at være et sort hul? Alt, inklusive synligt lys, bliver jo suget ind i mørket.

For at komme over dét vejbump har de amerikanske forskere bag de nye observationer været kreative; de har benyttet sig af metoden 'Gravitational Microlensing'. Med denne teknik kan astronomer undersøge kompakte objekter, der ellers er usynlige, ved at måle, hvordan objektets gravitationsfelt skævvrider og forvrænger lyset omkring det.

I dette tilfælde kunne forskerne ved to forskellige lejligheder observere, at en bestemt stjerne udsendte kraftigere lys i længere tid, end den normalt ville - og det tyder på, at et tungt objekt 'trækker' i lyset.

Forskerne bag de nye observationer illustrerer i denne video, hvordan et sort hul skævvrider lyset fra nærliggende stjerner og dermed bliver 'synlig'. (Video: UC Berkeley)

Den tidsmæssige dimension er ifølge astronom og forsker Casey Lam et fingerpeg om, at der kan være tale om et sort hul. Men forskerne kan som sagt ikke udelukke, at der er tale om noget andet.

»Uanset hvor gerne vi ville kunne sige, at der med sikkerhed er tale om et sort hul, så er det vores opgave at beskrive alle mulighederne,« udtaler astronom Jessica Lu, der er hovedforsker bag analysen, i pressemeddelelsen og uddyber: »Det tæller både mindre sorte huller og muligvis en neutronstjerne.«

Lam og Lu's resultater tager også data fra 2021, indsamlet af Hubble-teleskopet, med i deres beregninger. Disse pegede på, at objektet er noget mindre end først antaget, hvilket også er dét, der henleder forskernes tanker på en neutronstjerne.

Forskerne estimerer, at objektet bevæger sig med mindre end 30 kilometer i sekundet, og at det befinder sig mellem 2.280 og 6.260 lysår borte i retning af midten af galaksen.

De videnskabelige observationer er endnu ikke publiceret i et videnskabeligt tidsskrift, men kan læses på platformen arXivLabs.