Eske Willerslev får millioner i international videnskabspris

Topforsker Eske Willerslev har modtaget en pris for sin forskning i menneskets evolution på fem millioner norske kroner fra Thon Stiftelsen. Det svarer til 3,6 millioner danske kroner.

Eske Willerslev leder Center for Geogenetik på Globe Institute ved Københavns Universitet, hvor han og hans team de seneste år har kastet sig over forskning i den genetiske oprindelse for en lang række sygdomme, der opstår i hjernen, såsom depression, ADHD, skizofreni og neurologiske sygdomme som Parkinsons og Alzeimers, skriver Lundbeckfonden i en pressemeddelelse.

»Jeg er mega stolt over at modtage den her pris. Man skal tænke på, at jeg har konkurreret med stærke og dygtige forskere fra hele verden, så at blive udtrukket af den bunke – det er fantastisk, og det er en kæmpe ære og anerkendelse af centerets arbejde,« siger forskeren til Københavns Universitet.

Center for Geogenetik har fået 60 millioner af Lundbeckfonden til at DNA-sekventere 5.000 prøver fra ældgamle knogler, skeletter og tænder. Indtil videre har det resulteret i flere artikler i de anerkendte tidskrifter Science og Nature.

En del af den forskning har været en undersøgelse af DNA taget fra 442 vikingeskeletter i et stort internationalt samarbejde.

»Her kiggede vi for første gang efter psykiatriske risikovarianter i arkæologisk DNA, og den type undersøgelser af hjernesygdomme vil vi gennemføre mange flere af de kommende år,« siger professor Eske Willerslev til Lundbeckfonden.

Og det er de resultater, han nu modtager den norske forskningspris for.