Er du kongen af Bezzerwizzer? Så arbejder din hjerne muligvis mere effektivt

Hvis du har en bred almen viden, så er chancen større for, at din hjerne arbejder mere effektivt end gennemsnittet, indikerer et nyt studie. (Foto: Shutterstock)

05 august 2019

Er du en af dem, der bliver hevet og flået i, når Bezzerwizzer bliver sat på bordet, fordi du kan alle svarene?

Så er det muligvis, fordi din hjerne fungerer mere effektivt og er struktureret anderledes, når det kommer til at sætte informationer sammen.

Det skriver Science Alert på baggrund af et indledende studie, der er udgivet i tidsskriftet European Journal of Personality.

Studiet konkluderer, at mennesker med en solid og bred almen viden kan have et mere effektivt biologisk neuralt netværk, når det handler om at sammensætte informationer.

Helt konkret har et forskerhold fra det tyske Ruhr University i Bochum og Humboldt University i Berlin undersøgt 324 raske mennesker - mange af dem studerende.

Forskerne anvendte en række forskellige MRI-teknikker til at kortlægge strukturelle og funktionelle hjernebaner, og deltagerne skulle under studiet tage en Bochum Knowledge Test.

Testen består af 300 forskellige spørgsmål fra forskellige stofområder, og den er ikke helt nem, da deltagerne i gennemsnit fik mindre end halvdelen korrekt.

Resultaterne viser, at både køn og alder spiller en rolle, når det kommer til at have en bred almen viden - især ældre mænd scorede højt i testen.

Under forsøget kiggede forskerne ligeledes på, om hjernen arbejder på en anden måde hos dem, der er virkelig skarpe, når det kommer til at besvare generelle spørgsmål.

Og det gør den ifølge ledende forsker på studiet Erhan Genç. Et sted i hjernen, som forskerne kalder NETstruc, fandt man nogle særlige karakteristika hos de personer, der klarede sig bedst i testen.

»NETstruc var det eneste sted i hjernen, der viste en unik forbindelse i forhold til at forudse en bred almen viden,« skriver forskerholdet i studiet ifølge Science Alert.

Erhan Genç forklarer forbindelsen således:

»Vi antager, at jo mere effektivt dit biologiske neurale netværk i hjernen er, jo bedre er en person til at integrere og sammensætte information, der fører til bedre resultater i en test i almen viden,« fortæller forskeren fra Ruhr University Bochum, der forsker i biopsykologi.

Det antyder således, at der er en sammenhæng mellem hjernens anatomi og en solid almen viden.

Han uddyber imidlertid, at det er et mindre studie, hvorfor man skal være påpasselig med at drage de helt store konklusioner, fordi forskerne endnu ikke ved nok omkring forbindelsen mellem en solid almen viden og hjernens karakteristika.

Studiet er publiceret i European Journal of Personality.