En funklende komet og lysende galakser: Årets bedste astrofotos er kåret
Se de flotte vindere til Astronomy Photographer of the Year 2022.

‘Disconnection Event’. (Foto © Gerald Rhemann)

Hvad end det er for en sans eller instinkt, der lader os se skønhed i naturen, så kommer det på overarbejde, når vi ser ud i universet.

Selv voldsomme begivenheder som døende stjerner eller kometer, der bliver flået fra hinanden, er betagende.

Vores nærmeste nabo, Månen, en gold sten, har været genstand for en mange hundredtusinder år lang kærlighedsaffære med mennesket, selv før vi fik teknologien til at se den nærmere.

Vi behøver heldigvis ikke længere lade os nøje med vores egne øjne. Selv enkeltpersoner har i dag evnerne og udstyret til at fange og forevige disse glimt af den vide verden uden for vores egen.

De bedste af disse billeder kåres hvert år til fotokonkurrencen Astronomy Photographer of the Year, som vi tidligere på året kunne vise nogle af topkandidaterne til.

Nu er tiden kommet til at løfte sløret for de endelige vindere. Og først vinderen over dem alle.

Førstepladsen gik til Gerald Rhemann, som fangede kometen Leonard i en kritisk stund. På juleaftensdag 2021 blev kometen ramt af en stærk solvind, som splittede dele af kometens hale ad - en såkaldt disconnection event.

Leonard fortsatte ufortrødent sin bane ud af Solsystemet og kommer aldrig til at lægge vej forbi Jorden igen.

Og nu videre til de forskellige kategorier.

Polarlys