En af Higgs-partiklens mest almindelige reaktioner er endelig blevet observeret
higgs higgs-partikel b-kvarker reaktion henfald

Illustrationen viser en Higgs-reaktion. (Billede: ATLAS/CERN)

29 august 2018

Siden den teoretiske elementarpartikel, Higgs-partiklen, for seks år siden blev opdaget, har fysikere arbejdet hårdt på at blive klogere på dens opførsel.

Nu har et hold forskere langt om længe observeret Higgs-partiklen henfalde til to b-kvarker - et af Higgs-partiklens mest almindelige reaktioner.

Det skriver University of California, Santa Cruz, i en pressemeddelelse.

Det observerede Higgs-henfald er faktisk allerede forudsagt af den teoretiske model for partikelfysik, Standardmodellen, men har været praktisk talt umulig at observere.

Higgs-partiklerne dannes nemlig kun ved omkring én ud af en milliard partikel-sammenstød, og når det sker, eksisterer de kun i urimeligt kort tid, før de omdannes til mindre partikler.

At se på disse mindre partikler fra henfaldet er derfor den eneste chance, forskerne har, for at undersøge selve Higgs-partiklen.

Det er indtil videre lykkedes at observere omkring 30 procent af Higgs-partiklens typer af henfald, men nogle er sværere at identificere end andre.

Men ved at se nogle særlige partikler, der med ret stor sikkerhed vidner om tilstedeværelsen af en Higgs-partikel, kunne forskerne bag det nye fund markere potentielle Higgs-reaktioner i deres store bunke data fra CERN's partikelaccelerator og på den måde adskille dem fra baggrundsreaktionerne.

Higgs-partiklen er den sidste afgørende brik for, at Standardmodellen er verificeret, og derfor er partiklen en ombejlet størrelse i fysikforskningen.

Studiet er endnu ikke publiceret, men vil blive udgivet i tidsskriftet Physical Review D.

naa