EliteForsk-priser 2018: Fem danske forskere »sprænger rammerne«
I dag hædres »nogle af dansk forsknings fyrtårne«.
EliteForsk 2018 professor N. Asger Mortensen, professor Anja Groth, professor Robert Andrew Fenton, professor Søren Fournais, fellow Stig Helveg

Disse fem forskere modtager i dag Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-priser. Fra venstre: professor N. Asger Mortensen, professor Anja Groth, professor Robert Andrew Fenton, professor Søren Fournais, fellow Stig Helveg. (Foto: Søren Kjeldgaard)

De skaber viden, der rykker verden fremad og former vores fremtid. Danmarks fremmeste forskere hædres i dag.

Torsdag den 1. marts får fem forskere tildelt EliteForsk-prisen af Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Prisen består 1,2 millioner kroner til hver enkelt forsker – 1 million til videre forskning og 200.000 som en personlig hæderspris til forskeren.

Om EliteForsk

Hvert år hædrer den danske uddannelses- og forskningsminister 5 af Danmarks mest fremragende forskere under 45 år med en EliteForsk-pris.

Prisen er på 1,2 million kroner. 200.000 kr. er en personlig hæderspris og 1.000.000 går til forskningsaktiviteter.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet

Vinderne er udvalgt af Danmarks Frie Forskningsfonds bestyrelse.

Priserne overrækkes af uddannelses- og forskningsminister Søren Pind i Operahuset i København.

»I dag hylder vi nogle af dansk forsknings fyrtårne,« siger Søren Pind.

»De sprænger rammerne og tør søge det stykke længere, så man når ud og finder det, som ingen andre har fundet. Med nysgerrighed, flid og fordybelse skaber de nye erkendelser, som gør os alle rigere og klogere. Derfor skal vi fejre dem.«

Her følger en kort præsentation af de fem vindere og deres forskning:

Første prismodtager fra privat virksomhed

For første gang bliver EliteForsk-prisen uddelt til en forsker fra en privat virksomhed.

EliteForsk Stig Helveg Haldor Topsøe elektronmikroskopi

Sig Helveg er forsker hos virksomheden Haldor Topsøe A/S. Det er første gang en forsker fra en privat virksomhed modtager en EliteForsk-pris. (Foto: Søren Kjeldgaard)

Stig Helveg er fellow hos Haldor Topsøe A/S, hvor han forsker i overfladers kemi og katalyse (det fænomen, at en katalysator øger hastigheden af en kemisk reaktion uden selv at forbruges), som kan løse energi- og miljøudfordringer.

Stig Helveg er ifølge Uddannelses- og Forskningministeriet verdensførende i brugen og udviklingen af elektronmikroskopi.

Det er en metode, der gør det muligt at tage billeder af atomer i bevægelse og undersøge kemiske processer helt ned i det atomare niveau.

Metoden vandt i efteråret 2017 Nobelprisen i kemi.

Se en præsentation af Stig Helveg i videoen her:

Forskning i celler kan føre til behandling af kræft

EliteForsk Anja Groth epigenetik kræft celler

Professor Anja Groth har før udført forskning for Kræftens Bekæmpelse. (Foto: Søren Kjeldgaard)

Anja Groth er professor ved Biotech Research and Innovation Centre (BRIC) ved Københavns Universitet.

Her forsker hun i cellers funktioner og hukommelse, også kaldet epigenetik. Et felt, som hun og hendes forskergruppe har bragt vigtige nye erkendelser til.

Hendes forskning er blandt andet relevant for at forstå menneskets udvikling, aldring og sygdomme.

Potentielt kan Anja Groths forskning bruges i udviklingen af medicinsk behandling af kræft.

Se en præsentation af Anja Groth i videoen her:

Kvantefysik flytter grænser for teknologien'

Professor N. Asger Mortensen fra Syddansk Universitet, forsker i, hvad der lyder som teknologi fra et sci-fi univers: quantum plasmonics.

N Asger Mortensen EliteForsk elektrodynamik kvantefysik

Professor N. Asger Mortensen har før modtaget en række hæderspriser for sin forskningsindsats. (Foto: Søren Kjeldgaard)

Og det er da også et felt, der bryder grænserne for, hvor detaljeret videnskaben kan forstå elektrodynamik.

Altså, hvordan elektriske og magnetiske ladninger påvirker hinanden i bevægelse.

Hans arbejde beskrives som værende i »grænsefladen mellem klassisk elektrodynamik og kvantefysik.«

Lyder det stadig som sci-fi hokus pokus?

Måske. Men forskningen kan bidrage til udvikling af topsikrede kommunikationssystemer og hurtigere behandling af information.

Grænserne flyttes konstant.

Se en præsentation af N. Asger Mortensen i videoen her:

EliteForsk Robert Andrew Fenton membranproteiner celler blodtryk

Professor Robert Andrew Fenton er uddannet i biokemi i England og leder nu en forksergruppe på 22 medlemmer på Aarhus Universitet. (Foto: Søren Kjeldgaard)

Proteiner i celler er nøglen til forståelse af kroppens systemer

Vinderne af EliteForsk-prisen

Professor Anja Groth, Biotech Research and Innovation Centre (BRIC), Københavns Universitet

Professor N. Asger Mortensen, Center for Nano Optics & Danish Institute for Advanced Study, Syddansk Universitet

Professor Robert Andrew Fenton, Institut for Biomedicin, Aarhus Universitet

Fellow Stig Helveg, Haldor Topsøe A/S

Professor Søren Fournais, Matematisk Institut, Aarhus Universitet

Robert Andrew Fenton er professor ved Institut for Biomedicin ved Aarhus Universitet, hvor han forsker i membranproteiner i celler.

Internationalt anerkendt forskning, der har givet ny viden om proteinernes betydning for blodtryk samt sygdomme som diabetes og knogleskørhed, og som har ført til udvikling af lægemidler, der nu er under afprøvning.

Se en præsentation af Robert Andrew Fenton i videoen her:

Matematikken åbner forståelsen af atomer

Professor Søren Fournais fra Aarhus Universitet bruger matematikken til at analysere og forstå atomer.

Gennem sit arbejde har han udledt egenskaber ved strukturen af atomer, som har stor betydning for forskning i kvantefysik og kvantekemi.

Det har både betydning for den teoretiske fysik og for meget praktisk anvendt teknologi i superledende materialer, som blandt andet bruges til superhurtige svævende magnettog.

EliteForsk Søren Fournais matematik fysik atomer kvantekemi kvantefysik

Søren Fournais blev professor ved Aarhus Universitet i en alder af blot 35 år. (Foto: Søren Kjeldgaard)

Se en præsentation af Søren Fournais i videoen her:

Ph.D-studerende får et skub ud i verden

Ud over de fem EliteForsk-priser uddeles også 20 rejsestipendiater til ph.D-studerende, som skal hjælpe til, at de kan rejse ud i verden og studere i andre forskningsmiljøer.

»Det er godt, at talenterne inden for forskning suger den viden til sig, der findes uden for vores egne grænser. Rejsestipendiaterne giver unge og talentfulde ph.d.-studerende mulighed for at få viden og inspiration blandt førende forskere på de bedste uddannelsesinstitutioner i verden,« siger Søren Pind.

Eliteforsk sætter fokus på dansk topforskning

Eliteforsk-priserne skal skabe opmærksomhed om topforskningen i Danmark og bidrage til at synliggøre danske forskeres vigtige indsats i videnskabens tjeneste.

Universiteter, forskningsinstitutioner og private virksomheder med forskningsaktiviteter kan indstille kandidater til prisen.

Alle indstillinger vurderes af Det Frie Forskningsråds bestyrelse, der udvælger og indstiller de fem kandidater til uddannelses- og forskningsministeren.

Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet