Efter DNA-undersøgelse: Loch Ness-uhyret er måske bare en stor ål

Professor Neil Gemmell her har været ude at tage 250 vandprøver fra Loch Ness. (Foto: University of Otago)

05 september 2019

Så langt tilbage som i det 6. århundrede findes der beretninger om et stort søuhyre, der driver rundt i Loch Ness, den dybe ferskvandssø i det skotske højland.

Omkring 1933 tog myten om Loch Ness-uhyret for alvor fart, og siden er fortællingen blevet verdenskendt.

I 2018 gik et internationalt forskerhold med forskere fra Københavns Universitet ombord i gang med at gennemsøge den mytiske ferskvandssø for - gennem såkaldte eDNA-prøver - endeligt at få beviset på, om Nessie findes eller ej.

LÆS OGSÅ: eDNA: En kop havvand kan afsløre, hvor fiskene er

Nu er prøverne indsamlet og kigget igennem, og der ser ikke ud til at være spor af noget søuhyre, viser undersøgelserne.

Til gengæld kan der være tale om en meget stor ål, skriver universitetet i en pressemeddelelse om det nye studie, der dog ikke er udgivet i et tidsskrift endnu, og som derfor heller ikke er godkendt af andre forskere gennem en peer review-proces.

»Folk elsker mysterier. Vi har gennem videnskaben tilføjet endnu et kapitel til Loch Ness-mysteriet,« fortæller Neil Gemmell, professor i genetik ved University of Otago, i pressemeddelelsen.

LÆS OGSÅ: Myterne, der var sande – et blik ind i kryptozoologien

Neil Gemmell har sammen med sine kolleger taget 250 vandprøver fra Loch Ness. Prøverne er taget omkring søen, i søens centrum og fra det dybeste punkt i søen.

Det er ikke umuligt, at folk har forvekslet Loch Ness-uhyret med en meget stor ål. Europas længste ål, congerål, kan typisk blive 1,5-2 meter lange (6 fod). Forskerne spekulerer i, at hvis der er tale om en gigantisk Loch Ness-ål, måler den måske 3-4 meter, men det findes der altså ingen beviser for. (University of Otago)

De har siden sekventeret DNA'et fra alle prøverne og sammenlignet dem med en stor global DNA-database for at få et indblik i, hvad der lever i søen.

Der har gennem året været flere myter om, hvilket dyr Loch Ness kunne være. En af de vildeste idéer har været, at det kunne være en eller flere plesiosaurer, også kaldet en svaneøgler, der stammer fra den sene kridttid.

Men sådan et fortidsmonster er der ikke spor af, fortæller Neil Gemmell.

»Vi kan ikke finde beviser på, at der skulle være en skabning, der bare er tæt på at være forbundet til den (en plesiosaurer, red.) i vores DNA-sekventeringsdata. Så, beklager, jeg tror ikke, at plesiosaurer-ideen holder vand, på baggrund af den data vi har samlet,« siger han.