Efter 'dino-dræber'-asteroide: Livet kom hurtigt igen
Der sker fremskridt i efterforskningen af Chicxulub-krateret, der blev forårsaget af den asteroide, som måske udryddede dinosaurerne.

Tidligere i år gik et internationalt hold forskere i gang med at grave flere hundrede meter ned i Chicxulub-krateret i Mexico.

Nu begynder forskerne at finde spændende resultater i udgravningerne fra krateret, som en 15 kilometer bred asteroide efterlod, da den ramte Jorden for omkring 66 millioner år siden og udryddede dinosaurerne.

Vi har samlet en række billeder fra udgravningen i galleriet, som du kan se øverst i artiklen.

Forskerholdet fortæller, at de i materialet kan se beviser på, hvordan livet vendte tilbage til området kort tid efter sammenstødet.

Efterkommere af de små organismer trives højst sandsynligt i dag i kraterets ødelagte materialer.

LÆS OGSÅ: Dino-krater skal afsløre fortiden mysterier

10.000 år er undersøgt

Det internationale hold har sendt prøver fra de flere hundrede meter, de har boret ned i jorden i Den Mexicanske Golf ved krateret, til MARUM Center for Marine Environmental Sciences på University of Bremen i Tyskland.

Her bliver jordkernerne sat i system, analyseret og arkiveret.

Professor Sean Gulick fra University of Texas er en af chefforskerne bag projektet. Han advarer om, at undersøgelsen af klipperne er et langvarigt projekt, men han vil alligevel gerne dele nogle af de tidlige opdagelser.

»Det er lykkedes os at undersøge de første 10.000 år efter sammenstødet, som er domineret af det, vi kalder 'katastrofe-arter'; organismer, der elsker stressede miljøer. Herefter kan vi se, at evolutionen vender tilbage i løbet af de næste få hundrede tusind år,« siger han til BBC News.

'Katastrofe-arterne', der har efterladt fossile spor i klipperne, er små plankton-lignende organismer såsom dinoflagellater (langstrakte, encellede organismer).