»Dyrerigets mest dødbringende sygdom nogensinde« truer verdens padder
En dødbringende svamp er skyld i markant nedgang i populationerne blandt mange arter af padder.

Smittespredningen har resulteret i katastrofal dødelighed og tilbagegang blandt visse arter. (Foto: Shutterstock)

Verden over bliver padder ramt af den smitsomme sygdom chytridiomycosis.

I de seneste 50 år har sygdommen forårsaget en nedgang i populationerne blandt mindst 501 arter af padder, der også kaldes amfibier, fordi de lever både på land og i vand.

I visse tilfælde er bestanden nu mindsket med mere end 90 procent. 91 arter menes at være uddøde.

Det er to svampe, Batrachochytrium salamandrivorans og Batrachochytrium dendrobatidis (også kaldet chytrid-svampen), som er årsag til sygdommen, der påvirker evnen til at regulere kroppens vand- og elektrolytniveau, hvilket til sidst medfører et hjertestop.

Den sidstnævnte svamp findes på alle kontinenter og påvirker alle amfibie-typer.

Smittespredningen fra dyr til dyr går hurtigt, hvilket har resulteret i katastrofal dødelighed og tilbagegang blandt visse arter. Indtil videre er det ikke lykkedes forskerne at bremse den alarmerende udvikling.

»Patogenerne har formentlig også forårsaget nedgang blandt mange ukendte arter, som forskerne ikke er klar over,« fortæller Benjamin Scheele fra Australian National University i Canberra, som er en af forskerne bag studiet, i en pressemeddelse.

Patogener er sygdomsfremkaldende mikroorganismer som svampe, bakterier og vira. Mange af de ramte amfibie-arter lever i Sydamerika, Mellemamerika og Caribien samt dele af Mexico og USA.

Dødbringende sygdom

Forskerne anslår, at svampen er skyld i et fald på 6,5 procent af de kendte amfibie-arter.

»Det er et meget højt tal. Vi har registreringer af patogener helt fra dinosaurernes tid, og dette er uden tvivl den mest dødbringende sygdom nogensinde iblandt dyrelivet,« siger Luís Felipe Toledo, professor ved University of Campinas Biology Institute i Brasilien og en af ​​forskerne bag undersøgelsen, i en pressemeddelelse.

Mindst 50 arter er ramt i Brasilien; 12 er uddøde, og 38 er blevet reduceret.

»Enkelte arter viser tegn på at komme sig, men andre er nu helt udryddede,« fortæller Luís Felipe Toledo.

Ifølge forskningen, som er publiceret i tidsskriftet Science, går det hårdest ud over frøer og padder, der udgør 89 procent af alle amfibier.

Studiets forskere tror, at amfibier i områder, der ikke tidligere har haft kontakt med svampene, er mere udsatte.

Et eksempel er Mellemamerika, hvor mange arter er blevet fuldstændig udryddet. I Brasilien, hvor sygdommen har eksisteret siden 1800-tallet, har enkelte dyr formået at udvikle resistens.