Opdagelse af dværggiraf får forskere til at tabe underkæben
Dværggiraffer

A: En almindelig halvvoksen hangiraf. B: En halvvoksen giraf med dværgvækst fra Murchison Falls National Park, Uganda. C: En halvvoksen hangiraf med dværgvækst fra en privat gård i Namibia. (Foto: BMC Research Notes)

07 januar 2021

Med en gennemsnitshøjde på omkring 5 meter er giraffen det højeste pattedyr på Jorden.

Derfor blev bevaringsforskeren Michael Brown og hans kollegaer meget overraskede, da de i en nationalpark i Uganda i 2015 opdagede en nubisk giraf, der kun ragede sølle 2,8 meter op over jorden.

Det er der nu blevet en videnskabelig artikel ud af, som er publiceret i BMC Research Notes, skriver New York Times.

»Den umiddelbare reaktion var vantro,« siger Michael Brown, postdoc ved Smithsonian Conservation Biology Institute i USA til New York Times.

Giraffen med kælenavnet Gimli var udstyret med den karakteristiske lange hals, men benene var korte som på en hest. Tre år senere fandt forskerene en 2,5 meter høj angolansk giraf med tilnavnet Nigel.

Forskerne undersøgte begge giraffer grundigt, og har nu fundet forklaringen: Dværgvækst.

Første dværggiraf nogensinde opdaget

Selvom dværgvækst er velkendt i mennesker og blandt tæmmede dyr såsom hunde, kør og grise, er tilstanden sjældent blevet observeret blandt vilde dyr. Det er første gang, man har fundet den i en giraf.

Årsagen til dværgvæksten forbliver et mysterium. Selvom forskellige mutationer kan føre til tilstanden, kobler man typisk dværgvækst hos dyr i fangeskab med indavl og manglende genetisk mangfoldighed. Det er uvist, om de faktorer også er forklaringen på Nigel og Gimlis dværgvækst.

Forskere anslår dog, at bestanden af vilde giraffer er faldet med cirka 40 procent på verdensplan i de sidste 30 år grundet krybskytteri og tab af habitat.

ast