Du kan se masser af stjerneskud lørdag
Lørdag passerer vi en meteorsværm fra stjernebilledet Dragen. Den bedste måde at se dem er ved at lægge sig på ryggen udendørs og se op.
Draconidernes placering på nattehimlen

Himlen den 8. oktober 2016 klokken 20. Draconidernes radiant er markeret med et kryds. Radianten er over horisonten hele natten og står næsten lodret over hovedet i de tidlige aftentimer. Ved daggry står den lavt over horisonten mod nord. (Illustration: Stellarium).

Nu er det igen ved at være den tid på året, hvor vi skal have de lange underdrenge på og fem ekstra lag tøj. Især hvis du skal ud at se meteorregnen Draconiderne på lørdag.

Så er det nemlig med at finde et sted uden for meget lys, hvor du kan ligge med et tæppe og en termokande at kigge efter stjerneskud.

I løbet af året er der specielle perioder, hvor man kan se rigtig mange stjerneskud. Det kaldes meteorsværme eller meteorregn, som opstår, når Jorden passerer en komets bane på vej rundt om Solen.

I banen kredser også rester og mindre dele af kometen, og det er i mødet med dem, at vi oplever meteorsværme. Det tager Jorden et år at kredse om Solen, og derfor passerer vi også kometernes baner med præcis et års mellemrum.

Stjerneskud fra Dragen

I oktober passerer vi gennem mange kometbaner, og derfor er der også en del meteorsværme. En af dem er Draconiderne, som vi kan se lørdag.

Under en meteorsværm ser det ud, som om stjerneskuddene kommer fra et bestemt sted på himlen.  Man siger, at de radierer eller udstråler fra et bestemt punkt.

Af samme årsag er mange af de store meteorsværme opkaldt efter de stjernebilleder, som de ser ud til at radiere ud fra. Draconiderne er opkaldt efter stjernebilledet Dragen, som du finder tæt på Karlsvognen.

Sådan ser du et stjerneskud.

Kom ud af byen, og find et mørkt sted, hvor lysforureningen er minimal.

Hav varmt tøj og måske et tæppe med.

Det kræver tålmodighed at se efter stjerneskud. Især her under Draconiderne kan der være langt mellem meteorerne.

Tjek vejrudsigten. Hvis der er overskyet, er chancen for at se stjerneskud lig nul.

Tjek også, hvornår Månen står op og går ned. Man kan se flere stjerneskud, når Månen ikke er på himlen.

Kig op! Hvis du ligger dig ned på ryggen, har du en større del af himlen i dit synsfelt, og dermed større chance for at se et stjerneskud.

Myten bag stjernebilledet Dragen fortæller, at gudinden Minerva besejrede Dragen og kastede den op på himlen. Dragen var en af giganterne, som kæmpede mod de olympiske guder.

Efterårets første meteorregn

Meteorsværmen Draconiderne forventes at nå sit maksimum lørdag den 8. oktober. Månen er i sit første kvarter, og den kan være forstyrrende for observationer.

Draconiderne er en af de mindre meteorsværme. I modsætning til mange af de andre meteorsværme ses Draconiderne bedst på aftenhimlen. Meteorerne kan som regel ses på hele himlen, selvom de ser ud til at radiere fra Dragen.