Du kan se masser af stjerneskud i juli
Julis nattehimmel byder på en meteorsværm og et væld af planeter. Hvis du har skarpe øjne, kan du blandt andet se Jupiter og Mars samt en ordentlig bunke stjerneskud.
Saturn Mars nattehimmel stjerneskud juli

I juli kan du stadig være heldig at få et glimt af Saturn og Mars på nattehimlen. Mars lyser klarest, og Saturn ses lige til venstre for. Den klare stjerne Antares ses lidt under dem. Billedet her er taget i maj måned. (Foto: Alex Huestick)

I juli er der rig mulighed for at se en række af solsystemets planeter, hvis man retter blikket opad i nattetimerne.

Jupiter har kunnet ses i en periode, men nu er det ved at være sidste chance for at få et glimt af Solsystemets største planet i denne omgang. Den befinder sig tæt på stjernebilledet Løven mod vest ved solnedgang.

LÆS OGSÅ: Jubiiiiter - Juno er i kredsløb om solsystemets største planet

I begyndelsen af juli går den ned ved midnat, men det bliver tidligere og tidligere i løbet af måneden. Det betyder også, at den vil stå lavere på himlen, og i slutningen af måneden vil den kun lige kigge op over horisonten efter tusmørke.

Mars er stadig tydelig

Så er vi lidt heldigere, når det kommer til Mars, som stadig er godt synlig på aftenhimlen, selv om den også står lavt mod horisonten. Du skal rette blikket mod syd efter solnedgang. Den er ikke så klar, som den var i foråret, men den er stadig det klareste objekt i området.

Mars kan faktisk findes på himlen helt frem til maj 2017, men lysstyrken bliver dog svagere og svagere hen over efteråret. Det skyldes, at afstanden mellem Mars og Jorden øges.

LÆS OGSÅ: Mars' spiralgåde er løst

Mars befinder sig i juli i stjernebilledet Vægten og bevæger sig mod Skorpionen. Saturn kan også ses i stjernebilledet Skorpionen og står lidt højere end Mars. Saturn er svagere end Mars, men lyser alligevel mere klart end Antares – den klareste stjerne i Skorpionen.

Er du heldig, kan du få et glimt af lysende natteskyer

I første halvdel af juli kan du også være heldig at få et glimt af lysende natskyer. Lysende natskyer opstår, når højtliggende skyer rammes af sollys.

Når vi har lyse nætter, kommer Solen ikke særlig langt under horisonten, og dens stråler kan dermed nå meget højtliggende skyer.

I sommermånederne ses lysende natskyer ret ofte mod nord i timerne efter midnat. Skyerne lyser med et sølvblåt skær og har ofte et forrevent, fjerlignende udseende.

Mulighed for at se Merkur og Venus

I den sidste uge af juli, har man igen muligheden for at se planeter. Her kan man være heldig at få et glimt af Solsystemets to inderste planeter, Merkur og Venus.

På skumringshimlen og tæt på horisonten mod vest er det muligt at se dem en halv times tid efter solnedgang, men man skal se godt efter.