Dristige idéer skal undersøges: Kan planter optage gasarten metan i stedet for CO2 i fremtiden?

Villum Fonden uddeler i alt 100 millioner kroner til 51 nye, originale forskningsprojekter.

Kilde:
08 september 2022

Har du tænkt over, om vi kan skabe planter, der gror ved at optage metan i stedet for CO2? Hvilken rolle nanoplast spiller for bakteriers udvikling? Eller måske hvordan vi kan designe en ny generation af metaller, som kan genbruges mere effektivt? Måske ikke.

Men det har tre af i alt 51 tekniske og naturvidenskabelige forskere, der nu har fået mulighed for at afprøve hver deres mest dristige forskningsidé, som kan udfordre den viden, vi har i dag.

Det fortæller Villum Fonden i en pressemeddelelse.

»Omdrejningspunktet for Experiment er at give forskerne mulighed for at arbejde med de forskningsidéer, de selv er allermest optagede af. Det kan være projekter, der udfordrer anerkendt forskning, og som ikke passer ind i de traditionelle kasser til forskningsfinansiering,« fortæller Villum Fondens forskningsdirektør, Thomas Bjørnholm, i pressemeddelelsen.

Og det er ikke så lidt, de 51 udvalgte forskere vil undersøge, viser den flotte liste i pressemeddelelsen. Med en bevilling på i alt 100 millioner kroner fra fondens Experiment-program, kan forskerne, sammen med et dansk universitet, skyde gang i undersøgelserne af deres originale videnskabelige idéer.

Se listen over de 51 udvalgte forskere her.

smb