Dinosaur diagnosticeret med kræftform, som mennesker lider af i dag
dinosaur knoglekræft centosaurus

Et bredt team af forskellige eksperter har været med til at diagnosticere dinosauren, der døde for omkring 76 millioner år siden. (Foto: Shutterstock)

04 august 2020

Dinosaurerne minder måske ikke så meget om mennesker, men de led af sygdomme, som vi tobenede abevæsner kender til i dag.

Forskerne har nu for første gang fundet et eksempel på knoglekræft hos en Centrosaurus, der døde for mellem 76 og 77 millioner år siden.

En lårbensknogle (fibula) fra dyret blev fundet i 1989 i Canada. Dengang troede man, at knoglens lidt underlige udseende skyldtes et helende knoglebrud.

Men nu har et forskerteam bestående af både eksperter indenfor felter såsom radiologi, palæontologi og patologi samt ortopædisk kirurgi undersøgt knoglen og fundet frem til, at Centrosaurussen led af fremskræden knoglekræft, der kunne have spredt sig, skriver CNN.

Studiet af knoglen er udgivet i tidsskriftet Lancet Ontology.

dinosaur knoglekræft centosaurus

Forskerne troede først, der var tale om et helende brud. Nu viser det sig, at dinosauren havde grummere ting at gruble over end brækkede knogler. (Foto: Royal Ontario Museum.)

Diagnosticeringen af dinosauren minder meget om de metoder, man bruger til at diagnosticere mennesker i dag.

»Her fremviser vi den umiskendelige signatur af fremskræden knoglekræft i en 76 millioner år gammel dinosaur med horn – det er den første af sin slags. Det er meget interessant,« siger Mark Cowther, der er professor i patologi og molekylær medicin ved McMaster University, ifølge CNN.

Selvom at dinosaurens kræftform kan have spredt sig til andre dele af kroppen, er det ikke sikkert, at det er dét, den døde af.

Knoglen blev nemlig fundet i en stor bunke af knogler, og noget  tyder på, at den døde som en del af en større flok af Centrosaurusser, der druknede i en oversvømmelse.

Den fremskredne kræft ville have gjort dyret sårbart overfor angreb mod de store tyrannusaurusser, der fandtes på det tidspunkt, fordi den formodentlig har haltet rundt på det påvirkede ben.

Men fordi centrosaurussen levede i en flok, har det måske gjort den mindre udsat for angreb fra de frygtindgydende, fortidige kødædere, mener forskerne bag studiet, ifølge CNN.