Diamant afslører vand 660 kilometer under Jordens overflade
diamant skabt 660 kilometer under jordens overflade i transitionszonen

Man skal som bekendt ikke kimse ad en usleben diamant. Denne har eksempelvis peget forskerne i retning af et vandresevoir dybt i Jordens indre. (Foto: Gu et al.)

28 september 2022

Diamanter kan fortælle os om mere og andet end indholdet af ejerens pengepung. Nogle gange afslører de fascinerende information om selve den klode, vi bor på.

Et internationalt forskerhold har netop undersøgt en sådan diamant, der blev udgravet i en mine i Botswana.

Stenen er øjensynligt blevet til hele 660 kilometer under Jordens overflade, i et skel mellem øvre og nedre kappe, som kort og godt kaldes transitionszonen - men det er ikke det mest interessante.

Forskerne kan nemlig se på diamanten, at der må være vand i dette område - og ikke så lidt af det.

Ved første øjekast er stenen ikke noget at skrive hjem om, den er fyldt med skrammer og imperfektioner, men det er som bekendt det indre, der tæller.

I diamanten fandt forskerne således spor af mineralerne ringwoodit, ferropericlase og enstatit. Ringwoodit er et mineral, der under det høje tryk, der findes i transitionszonen, nedbrydes til blandt andet ferropericlase, hvor det ved lavere tryk nedbrydes til enstatit.

enstatit, ringwoodit, coesit og andre mineraler tilstede i diamanten fra Jordens indre

Med hjælp fra mikroskopet fik forskerne dokumenteret tilstedeværelsen af de forskellige mineraler, herunder enstatit, ringwoodit, coesit og - muligvis - perovskit. (Foto: Gu et al.)

Tilstedeværelsen af alle tre fortæller altså en historie om diamantens fødested og rejse.

Ydermere kunne forskerne se, at flere af mineralerne fra ringwoodit-aflejringerne kun kan være opstået i et ikke bare vandholdigt, men decideret vandmættet miljø.

Det er ikke første gang, at forskere har fundet tegn på vand i transitionszonen, men det nye studie er det første, der peger på et decideret underjordisk hav.

Viden om hvor meget vand, der egentlig ligger gemt dybt i Jordens indre, stiller dog ikke bare vores nysgerrighed. Det har nemlig en direkte indvirkning på, hvor eksplosivt et eventuelt vulkanudbrud kan blive, og det spiller også en rolle i seismisk aktivitet.

Det nye studie er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature.