Derfor har husky’er blå øjne
husky hunde blå øjne

Forskere har nu fundet ud af, hvorfor husky-hunde har blå øjne. (Foto: Shutterstock)

11 oktober 2018

Isblå øjne kendetegner den smukke hunderace, Siberian Husky, og nu kan forskere forklare hvorfor.

Det skriver National Geographic.

Amerikanske forskere har brugt data fra over 6.000 hunde, hvilket gør undersøgelsen til den største af sin slags.

Resultaterne viser, at husky-hundens blå øjne skyldes nogle helt særlige gen-mutationer.

Når et gen ved navn ALX4 muterer, medvirker det, at produktionen af pigment i Husky’ens øjne falder, hvilket får øjnene til at fremstå blå.

»Der findes ikke blå pigment. Det handler om måden, lyset kommer ind og ud af øjet, hvilket skaber illusionen af en blå farve, på samme måde som himlen ser blå ud, men egentlig ikke er det,« fortæller Kristopher Irizarry, der forsker i dyr på College of Veterinary Medicine på Western University of Health Sciences, til National Geographic.

Han understreger, at det helt særlige ved dette studie er mængden af data, der har været mulig, fordi hundeejere blev udstyret med DNA-kits, så de selv kunne teste dyrene hjemmefra.

»Hver ejers hund har ikke bare inspireret arbejdet, men faktisk bidraget med DNA til studiet. Det er virkelig sejt,« siger han ifølge National Geographic.

Resultaterne af det nye studie er udgivet i tidsskriftet PLOS Genetics.

ie