Den er god nok: Specialøl er ikke som de andre øl
specialøl er unikke

Forskere er kommet frem til, at specialøl fra mikrobryggerier er forskellige fra masseproducerede øl. (Foto: Shutterstock)

24 august 2021

Er der noget om snakken - er specialøl virkelig så forskellige fra alle de masseproducerede øl fra de store bryggerier?

Ifølge et studie publiceret i tidsskriftet Scientific Report er den god nok - specialøl er ikke som de andre øl.

Det skriver University of Queensland i en pressemeddelelse på baggrund af studiet.

»Specialøl var overraskende anderledes sammenlignet med øl fra multinationale bryggerier,« forklarer Ben Schulz, førsteforfatter på studiet og lektor ved University of Queensland ifølge pressemeddelelsen.

Ben Schulz og hans kollega, ph.d Edward Kerr, har ved hjælp af en teknik kaldet massespektrometri-baseret proteomik identificeret, kvantificeret og karakteriseret proteinerne i 23 forskellige typer og mærker af øl, skriver universitetet i pressemeddelelsen.

Oprindeligt antog de to forskere, at de med undersøgelsen blot ville finde en forskel i de forskellige typer af øl - pilsneren, pale ale, IPA og stout med mere - og ikke i de forskellige ølmærker. Men resultaterne viste noget andet.

De to forskere fandt nemlig, at særligt øllene fra mikrobryggerier havde en meget anderledes sammensætning af en række markante proteiner, der i sidste ende er med til at bestemme øllenes karakteristik.

Blandt andet indeholdt øllene markant større mængder af et bestemt type protein forbundet med gær, end hvad tilfældet var med de masseproducerede øl, lyder det i pressemeddelelsen.

»Det kan muligvis skyldes forskellige skalaer i brygningsprocesserne eller forskellige slags gær,«  forklarer Ben Schulz.

Ifølge Ben Schulz spiller proteinerne en betydelig rolle, når det kommer til at forme øllets sensoriske egenskaber, herunder øllets skummende og cremede følelse i munden, hvorfor specialøllene i sidste ende er forskellige fra øllene fra de store bryggerier.

»Der er et unikt molekylært kendetegn, der viser, at specialøl fra mikrobryggerier på et molekylært niveau er oprigtigt forskellige fra masseproducerede øl,« siger han.

I og med kun 23 forskellige øl indgik i forsøgene, er der tale om et lille og begrænset studie.ifølge universitetet forventer forskerne derfor også, at der senere skal kigges på endnu flere øl.

»Vi ser frem til at bruge de her indsigter til at forstå og forbedre fremstillingsprocessen for øl, for glutenfri øl og øl med forskellige typer af gær,«  siger Edward Kerr.

Rf