Den bambusspisende panda får ligeså meget protein som den glubske ulv
Pandaen farver sort hvid

Pandaen, som her ses i færd med at spise en plante, minder kostmæssigt meget om ulven, hvilket hænger sammen med bjørnens fortid som kødæder. (Foto: Shutterstock)

06 maj 2019

På trods af at pandaen er en planteæder, som hovedsageligt lever af at spise bambus, minder sammensætningen af dens kost ernæringsmæssigt meget om et kødædende dyrs.

Det viser et studie foretaget på University of Sydney og Chinese Academy of Science, der ved at kigge på bjørnens ernæring har fundet ud af, at omtrent halvdelen af pandaens energiindtag kommer fra protein.

Dette er ekstremt højt for en planteæder, og på dette punkt ligger pandaen på niveau med ulve, vildkatte og andre dyr, der afhænger af kød for at overleve, skriver University of Sydney i en pressemeddelelse.

»Baseret på, hvad de spiser, tilhører kæmpepandaen uden tvivl planteæderne - men når man ser på næringsindholdet i deres kost, kunne de lige så vel tilhøre kødæderne,« siger en af forskerne bag studiet Fuwen Wei, der er ph.d. i økologi og bevaring ved Institute of Zoology, Chinese Academy of Science i Beijing, i pressemeddelelsen.