Den australske lungefisk har dyrerigets største genom nogensinde målt
Dyr Genom Verdens Største

Den australske lungefisk (Neoceratodus forsteri) har en særdeles lang genomsekvens. (Foto: Mitch Ames / CC BY-SA 4.0).

25 januar 2021

Den australske lungefisk overtager førstepladsen for den største mængde genomer målt blandt dyr.

Sekvensen af lungefiskens (Neoceratodus forsteri) genom er omkring 43 milliarder basepar lang, hvilket er omkring 14 gange større end menneskets genom.

Den tidligere førsteplads var den vandlevende salamander axolotl (Ambystoma mexicanum), hvis mængde af sekvenser er 30 procent mindre end hos lungefisken.

Det skriver New Scientist.

Det er forskeren Siegfried Schloissnig fra Research Institute of Molecular Pathology i Østrig, der sammen med sine kollegaer har fundet frem til størrelsen af lungefiskens genom ved hjælp af særdeles kraftfulde computere.

Ifølge Schloissnig tog det 100.000 timer for computerne at processere den store mængde data.

Den australske lungefisk, der holder til i den sydøstlige del af Queensland i Australien, har ikke ændret sig meget i udseende, siden de første dyr fik evnen til at kravle op på landjorden for millioner af år siden.

Den nye genomanalyse viser, at lungefiskens evolutionære udvikling er tæt forbundet med den evolutionære linje, der sidenhen blev til firbenede dyr på landjorden.

Du kan læse mere om studiet i tidsskriftet Nature.