Delfiner bruger koraller til at lindre hudsygdomme
delfin_hudsygdom_infektion_koraller_koralrev_systematisk_rensning_bad

En forskergruppe har observeret, at visse øresvin stiller sig i kø for at 'tage bad' i koraller morgen og aften. Det er effektivt imod forskellige hudinfektioner. (Foto: Shutterstock)

20 maj 2022

Hudsygdomme er sandsynligvis ikke det første, der popper op i hovedet, når man hører ordet ‘delfin’.

Men delfiner døjer åbenbart med en masse hud-relaterede problemer.

Hvad gør man ved det som delfin?

På trods af deres berømmede intelligens, har delfiner så vidt vides endnu ikke gjort nævneværdige lægevidenskabelige fremskridt.

Og dog.

Et nyt videnskabeligt studie har fundet frem til, at delfiner bruger visse koraller til behandling af deres hudsygdomme.

Det skriver The Guardian

Delfiner har blød og tyk hud, der er modstandsdygtig over for mangt og meget i havet, men samtidig er den modtagelig for en lang række infektioner fra svampe, bakterier og kopper.

Og som middel mod infektionerne gnider delfinerne de inficerede dele af deres hud mod koraller. De stiller sig sågar i kø og venter på deres tur.

Det observerede forskergruppen bag studiet, der omfatter en flok på 360 indopacifiske øresvin og tog sin begyndelse i 2009.

Og nu har de muligvis fundet årsagen til den besynderlige adfærd hos delfinerne.

De fandt nemlig frem til, at der er mindst 17 forskellige stoffer med antioxidative, antibakterielle og østrogen-lignenede egenskaber i korallerne, som kan virke lindrende på hudproblemer.

Det lyder enestående, men selvmedicinering hos intelligente dyr (foruden mennesket) er set før.

I 2019 observerede forskere for første gang chimpanser, der brugte insekter til at behandle hinandens sår med.

msb