Danske gymnasieelever høster medaljer ved OL i biologi
01 august 2018

Fire danske unge har måske en strålende forskerkarriere i biologi i sigte efter deres flotte resultater ved OL i biologi.

Olympiaden løb af stablen den 15. juli 2018 i Teheran i Iran, og da den var færdig syv dage senere, kunne de fire danskere stolt vende hjem med tre bronzemedaljer og en sølvmedalje. Det skriver biologiolympiade.dk, der er den danske biologiolympiades hjemmeside.

Biologiolympiaden er en årlig konkurrence, hvor unge i gymnasiealderen fra mange forskellige lande viser deres evner inden for biologi i både teori og praksis. I år deltog unge fra 71 lande, der alle har vundet konkurrencer i deres hjemland.

Vejen til biologi-OL var lang for de danske finalister. Efter at være blevet de bedste ved semifinalen på Aarhus Universitet og finalen på Syddansk Universitet i Odense, var de fire håbefulde gymnasieelever klar til Den Internationale Biologi Olympiade i Teheran.

Det er ikke første gang, Danmark brillerer i konkurrencen. I 2017 fik alle de danske deltagere også medaljer med hjem, og en enkelt deltager fra sidste års medaljehøst, Andreas Rygaard fra Birkerød Gymnasium, deltog også i år, hvor han dermed fik sin anden sølvmedalje:

»Jeg var ret tidspresset og øvelserne var svære, men jeg fornemmede selv, at jeg klarede især biokemiøvelsen rigtig godt,« udtaler han ifølge biologiolympiade.dk.

I biokemiøvelsen skulle deltagerne bryde hjernen med 400 biologiske udsagn og tage stilling til, om de var sande eller falske.

Udover den teoretiske biokemiøvelse skulle de unge mennesker igennem fire praktiske laboratorieforsøg. Her bestod opgaverne blandt andet i at dissekere igler, undersøge planters farvestoffer og analysere proteinbinding til DNA-molekyler under tidspres.

Olympiade biologi OL 2018 Teheran danskere