Danske forskere skaber gennembrud i lægemiddelforskning
01 september 2016

Danske forskere er som de første i verden lykkedes med at udvikle og fremstille to unikke og gådefulde stoffer kaldet YM og FR. Fremstillingen sparker liv i lægemiddelforskningen, skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

Studiet er publiceret i tidsskriftet Nature.

De to stoffer er så betydningsfulde, fordi de kan hæmme det specifikke G-protein i vores celler. Det er en stor fordel for lægemiddelforskerne at kunne blokere G-proteinet, da de da kan få et lægemiddel til kun at ramme de dele af cellen, der er relevante.

Når G-proteinet ikke bliver blokeret, rammer lægemidlet nemlig alle dele af cellen, og det gør det sværere at udvikle ny, specifik medicin.

»Det er et stort gennembrud. At vi kan fremstille disse stoffer i et laboratorium åbner op for et væld af spændende muligheder inden for forskning i lægemidler. Først og fremmest har vi fået et nyt ’værkstøjsstof’, som rummer et stort potentiale for forskningen,« siger professor Kristian Strømgaard fra Institut for Lægemiddeldesign og Farmakologi på Københavns Universitet i pressemeddelelsen.

»Derudover kan vi også fremstille forskellige varianter af stofferne, som yderligere kan styrke vores forskning i at hæmme specifikke G-proteiner. På sigt kan vi også undersøge, om stofferne har en relevans i forhold til kræftforskning,« fortsætter han.

I dag kender forskerne kun til disse to naturstoffer, som kan sætte en stopper for G-proteinet. De findes i bakteriesuppe og planter, men er ikke tilgængeligt i et stort nok omfang til, at forskerne kan bruge dem i deres forskning. Derfor er danskernes kunstige fremstilling af de værdifulde stoffer en rigtig god nyhed.

»Som forsker er det frustrerende at kende til stoffer, som vi ved har en stor betydning, uden at have adgang til dem. Det problem har vi nu løst, men vejen derhen har været lang,« siger Kristian Strømgaard i pressemeddelelsen.

Han fortæller, at det har taget dem to år at komme frem til, hvordan de to stoffer skulle laves. Da det er nogle meget komplicerede stoffer, har forskerne skulle igennem 30 i trin for at fremstille dem.

Forskerne håber, at de på sigt kan designe stoffer, der eksempelvis kan virke på G-proteiner med kræftmutationer.