Danske forskere lykkes med at fremstille nyt 2D-materiale
Kilde:
25 juli 2018

For første gang er det nu lykkedes et hold forskere fra blandt andet Aarhus Universitet at fremstille et 2D-materiale ved navn enkeltlags-vanadium disulfid (VS2) i laboratoriet.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra EurekAlert.com.

Materialet er udvundet fra en gruppe metaller kaldet TMD’er, der kan omdannes til ‘ark’ så tynde, at de praktisk talt er todimensionelle.

2D-materialet har nogle helt andre fysiske egenskaber - og dermed et andet anvendelses-potentiale - end det oprindelige metal.

Opskriften på forskernes vellykkede eksperiment var at inddampe stoffet vanadium på en guldoverflade ved stuetemperatur, hvorefter de opvarmede det sammen med svovlholdige molekyler, som reagerer med vanadium og danner VS2.
Før nu har VS2 kun eksisteret på papiret, hvor man et stykke tid har vidst, at det potentielt rummer nogle spændende fysiske egenskaber, herunder magnetisme.

»Næste generation af computere kræver, at vi udvikler teknologier, hvor komponeterne er endnu mindre end nu, og kan pakkes endnu tættere,« skriver Charlotte Sanders, der er professor ved Institut for Fysik og Astronomi, Aarhus Universitet, og ledende forfatter til studiet, i en mail til Videnskab.dk.

Derfor er det vigtigt, at vi er i stand til at bygge strukturer helt ned i atomskala, så vi kan høste deres elektroniske egenskaber, forklarer den danske forsker.

Efter succesen med VS2 kan forskerholdet nu komme videre med at undersøge egenskaberne nærmere.

Studiet er udgivet i tidsskriftet 2D Materials.