Sponseret af Danmarks Frie Forskningsfond

Danmarks Frie Forskningsfond har betalt for produktionen af dette indhold.

Danske forskere intensiverer jagten på neandertalere i Sønderjylland
PODCAST: Forskningen kan give os en større forståelse af neandertalernes tilpasningsevner i et voldsomt omskifteligt klima med flere istider.
Neandertalere i Danmark Sønderjylland forskning Vov at Vide

Trine Kellberg på udgravning i grotten Cueva de Ardales i Andalusien. Her har man udgravet hulemalerier, som, flere forskere mener, kan være lavet af neandertalere. (Privatfoto)

Det første neandertalerfossil blev fundet af minearbejdere i et kalkbrud i 1853 i Neanderthal (Neanderdalen) i Tyskland.

Det var, før man kendte til evolutionsteorien og menneskeartens udvikling fra abelignende forfader til moderne menneske.

Siden er vi blevet meget klogere på neandertalerne og deres levevis. Vi ved, at de ammede deres børn, de brugte redskaber og måske lavede de også hulemalerier og begravede deres døde.

De fleste neandertalerknogler er fundet i det sydlige Europa og i Asien, og selv den dag i dag ved vi overraskende lidt om, hvor kuldetilpassede neandertalerne var, og hvor nordligt de levede.

Podcastserie: Vov at Vide sæson 3

Denne podcast er en del af podcastserien 'Vov at vide sæson 3', som er sponsoreret af Danmarks Frie Forskningsfond.

I serien møder vi forskere, som alle har fået en sapere aude-forskningslederbevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond.

Sapere aude er latin og betyder: 'Vov at vide', og bevillingen sigter mod at give yngre topforskere mulighed for at udvikle og styrke deres forskningsideer.

Var der neandertalere i Danmark?

Neandertalernes nordligste leveområder er faktisk en af de største manglende brikker i vores viden om denne menneskelige forfader.

Arkæolog, projektleder på Moesgaard Museum og snart lektor på Aarhus Universitet Trine Kellberg håber med sit nye forskningsprojekt at udfylde noget af den manglende brik.

Lyt med i denne uges podcast, og bliv klogere på, hvordan Danmark og Jylland så ud i neandertalernes levetid, og hvorfor det er så svært at finde spor af neandertalerne her i Danmark - selv hvis de måske levede her.

Lyt til flere afsnit

Har du lyst til at høre flere podcasts om forskning, som gør os klogere på os selv og verden?

Her er de tidligere episoder fra Vov at Vide sæson 2 og 3: