Dansk forsker: Leoparder er mere genetisk forskellige fra hinanden end isbjørne og brunbjørne
Leoparder Genetik Danskstøttet forskning

Leoparder fra Afrika og Asien er mere genetisk forskellige end isbjørne og brunbjørne er fra hinanden. Leoparderne er så forskellige, at der burde være tale om to forskellige arter, lyder det fra forskerne, som bl.a. kommer fra Københavns Universitet. Denne viden er vigtig for bedre at kunne bevare det truede kattedyr, lyder det ifølge forskerne. (Foto: Shutterstock).

13 maj 2021

Isbjørne og brunbjørne er to forskellige arter, og de er nemme at se forskel på.

Det er straks lidt sværere, når det kommer til afrikanske og asiatiske leoparder, der er en og samme art. Men måske burde det ikke være sådan.

Ifølge et nyt studie, som Københavns Universitet har bidraget til, er leoparder mere genetisk forskellige fra hinanden end brunbjørne og isbjørne.

Det skriver Københavns Universitet i en pressemeddelelse.

»Følger man det traditionelle artsbegreb, er den genetiske forskel så stor, at leoparder i Afrika og Asien slet ikke burde tilhøre samme art. Da leoparden er kendt for at bevæge sig rigtig langt, havde vi forventet at finde et større miks af gener i leoparderne. Så resultatet er kommet bag på os,« siger Rasmus W. Havmøller, der er postdoc ved Statens Naturhistoriske Museum, Københavns Universitet og medforfatter til studiet, i pressemeddelelsen.

Resultaterne er publiceret i tidsskriftet Current Biology, hvor forskerne har kortlagt genomer fra 26 leoparder, der udgør 8 ud af de 9 nulevende underarter af leoparden.

Statens Naturhistoriske Museum har været med til at levere dele af genmaterialet i studiet.

Ifølge Ramus W. Havmøller bør man ændre i den nuværende inddeling af leopard-underarter.

»Når man planlægger bevaringsindsatser for leoparden, orienterer man sig ud fra de forskellige underarter, som kan have hver sin bevaringsstatus. Derfor kan den nye viden være nyttig, hvis vi kan lave bedre bevaringsstrategier for leoparden. Jeg håber, at resultaterne vil åbne for en debat om, hvilken rolle genetik skal spille i inddelingen af underarter,« forklarer Rasmus W. Havmøller i pressemeddelelsen.

I løbet af de seneste 250 år er udbredelsen af truede kattedyr skrumpet med 75 procent, og helt op til 98 procent i lokale områder, lyder det i pressemeddelelsen.