Dumpekarakter: Danmark passer ikke godt nok på de store dyr
Danmark dumper, når det gælder beskyttelse af verdens store dyrearter, viser forskning. Danmarks Naturfredningsforening er enig i dumpekarakteren.
danmark dansk natur naturbevaring beskyttelse megafauna store dyr truede

Danmark får dumpekarakter i nyt studie, som indekserer verdens lande, udfra hvor gode de er til at beskytte verdens truede dyrearter. En af årsagerne til dumpekarateren er, at vi har udryddet næsten alle vores store dyr og ikke passer godt nok på dem, vi har tilbage. (Foto: Shutterstock)

Danmark er ikke gode nok til at passe på verdens truede dyrearter.

Det viser et nyt, videnskabeligt studie, der rangerer verdens lande i et indeks, i forhold til hvor gode de er til at beskytte klodens megafauna (store dyr).

Ud af 152 lande ligger Danmark på en sørgelig 117. plads og roder rundt blandt lande som Liberia og Saudi-Arabien.

Årsagen er, at vi for længst har udryddet størstedelen af vores egne store dyr, og at vi ikke gør nok for at beskytte dem, der er tilbage, ved eksempelvis af give dem tilstrækkeligt store, beskyttede områder at leve i.

I en konstruktiv serie undersøger Videnskab.dk, hvordan mennesket kan redde verden.

Du kan debattere løsninger og både få og give gode råd i vores Facebook-gruppe Red Verden.

Danmark er dog langtfra det eneste land, som, ifølge forskerne bag det nye studie, skal forbedre sig.

»Vores studie illustrerer landenes mangler i forhold til at beskytte megafaunaen, og det etablerer en måde at se på bevaring af global biodiversitet som et fælles ansvarsområde. Ultimativt vil vi gerne have, at rangeringen af de forskellige lande bliver publiceret hvert år, så vi finder ud af, hvordan de forskellige landes regeringer kan forbedre sig,« skriver forskerne i deres nye studie.

Det nye studie, der er blevet ledt af Peter A. Lindsey fra Department of Zoology and Entomology ved University of Pretoria i Sydafrika, blev for nylig offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Global Ecology and Conservation.

Naturligt, at Danmark er så dårligt placeret

At Danmark klarer sig så dårligt sammenlignet med andre lande, undrer ikke professor og VILLUM Investigator Jens-Christian Svenning fra Institut for Bioscience ved Aarhus Universitet.

Han forsker selv i global biodiversitet og megafauna og mener, at studiet illustrerer, at vi kan gøre det meget bedre her i landet.

Han mener også, at vi helt bestemt kan bruge studiet til at perspektivere over den nationale status og indsats i naturbeskyttelse sammenlignet med resten af verden.

Top 10 i det nye indeks
  1. Botswana
  2. Namibia
  3. Tanzania
  4. Bhutan
  5. Zimbabwe
  6. Norge
  7. Centralafrikanske republik
  8. Canada
  9. Zambia
  10. Rwanda

Jens-Christian Svenning er enig i, at det er mangel på store dyrearter i Danmark og mangel på beskyttelse til dem, som er her, der får Danmark til at halte bagefter.

»Flere beskyttede områder er centralt, ikke bare store dyr, men for hele vores biologiske mangfoldighed. Mangel på plads er det absolut største problem for den biologiske mangfoldighed i Danmark,« siger  Jens-Christian Svenning.

»Derudover er der store muligheder for at få mere af megafaunaen tilbage i flere områder rundt om i landet, ikke bare for dyrenes egen skyld, men også for deres økologiske funktion i forhold til at få en rigere og mere selvforvaltende natur. Det vil give en mere spændende natur, til gavn og fornøjelse for alle borgere,« anbefaler Jens-Christian Svenning.

LÆS OGSÅ: Øjenåbner: Tab af store dyr går ud over Jordens næringsstofkredsløb

danmark dansk natur naturbevaring beskyttelse megafauna store dyr truede

De fleste af de store planteædere og rovdyr i Danmark er stort set udryddet og erstattet med husdyr. (Foto: Shutterstock)

Danmarks Naturfredningsforening er enig med studiet

Også hos Danmarks Naturfredningsforening synes man, at studiet rammer plet, og at vores placering på listen er meget rammende.

»Det er vores opfattelse, at indplaceringen af Danmark i den næst-ringeste kategori, under det globale gennemsnit, matcher meget godt med virkeligheden. De fleste af de store planteædere og rovdyr i Danmark er stort set udryddet og erstattet med husdyr. Desuden har man opretholdt jagtmuligheder på de få tilbageværende store pattedyrarter som kronhjort, vildsvin og ræv,« fortæller projektleder fra foreningen, Ann Berit Frostholm.

Hun har læst det nye studie og siger, at det er åbenlyst, at der er brug for at sætte fokus på, hvor effektivt regeringer verden over arbejder med naturbeskyttelse.

Rødlisten

En rødliste er en oversigt over plante- og dyrearter, som er sjældne og i fare for at forvinde eller allerede er forsvundet.

I Danmark udarbejder DCE/Aarhus Universitet den danske Rødliste.

Se listen her.

»Trods et mål om at stoppe tabet af biodiversitet i 2010, vidner naturovervågningsdata og forskning om, at vi er meget langt fra at nå den målsætning i 2017. Det gælder i Europa, og det gælder også i Danmark, hvor vi har 369 kritisk truede dyrearter på rødlisten (se faktaboks, red.), hvor eksempelvis flere naturtyper er dokumenteret i ugunstig bevaringsstatus og med forværret tilstand de seneste 10 år,« siger Ann Berit Frostholm.

I det nye studie hæfter hun sig specielt ved, at 21 procent af landene i Europa, herunder Danmark, præsterer langt under niveau, mens 90 procent af de Nord- og Centralamerikanske lande og 70 procent af de afrikanske lande performer godt over gennemsnit.

»Forskerne bag indekset har en væsentlig pointe i, at vi her får serveret en baseline for landenes indsat for at bevare store, vilde planteædere og rovdyr. Det giver os mulighed for at se, hvem der tager opgaven med at stoppe tabet af biodiversitet alvorligt,« udtaler Ann Berit Frostholm.