Om forfatteren

Kaj Sand-Jensen

Professor, Biologisk Institut, Københavns Universitet

Kaj Sand-Jensen er professor ved Biologisk Institut på Københavns Universitet.

Hans primære forskningsområder er strøm økologi, konsekvenser af klimaforandringer for vandløb og søer samt fotosyntese af akvatiske planter.

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Er du forsker, og vil du gerne formidle populært til den brede befolkning, kan du også blive skribent. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arctic Hub og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

Da Danmarks mest fuglerige sø blev genskabt

BOGOMTALE: I 60 år har det gamle vestjyske fugleparadis Filsø været afvandet og anvendt som landbrugsområde. Men i 2012 kunne man atter høre de trompeterende sangsvaner, syngende viber og skræppende gæs. Tag i dette boguddrag med professor Kaj Sand-Jensen til genskabelsen af Filsø.

Filsø genoprette efter 160 års dræning sø fugle natur